Forhudssnæverhed
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej
Jeg er en dreng på 14 og jeg døjer med meget snlver forhud der gør at jeg ikke kan trække forhuden tilbage.
Jeg er begyndt at vlre seksuelt aktiv med piger og vil godt have problemet løst hvad kan jeg gøre? (Ps. Det er pinligt at snakke med mine forældre, kam det undgås?)

Svar:
Kære Anonym,
Allerførst så tak fordi du skriver ind med det spørgsmål, jeg skal forsøge at besvare det bedst muligt.
Det lyder allerede til at du har fundet ud af at du har snæver forhud. Det er meget normalt, og der er mange muligheder for hvordan man kan løse problemet. Der er øvelser, cremer, instrumenter og meget andet der kan bruges for at gøre forhuden løs, alt afhængig af hvordan det ser ud og hvor slemt det er.
Det er din læge som du skal snakke med, og som vil afgøre hvilken behandling der vil være bedst for dig. Og bare rolig, det er noget som sagtens kan løses uden bivirkninger eller andre former for problemer. Ring til din læge og bestil en tid. Hos nogle læger kan man ikke selv bestille tid, hvis man er under 15 år, og så er du nødt til at få dine forældre til at bestille en tid ved lægen. Du kan selvfølgelig sige at du har noget som de ikke behøver vide. Dine forældre vil på ingen måde syntes det er pinligt, og de vil blot hjælpe dig. Men som sagt kan du bare bede dem bestille en tid, og derefter snakke med lægen alene.
Du kan eventuelt også søge mere om det på google ved at søge efter ''phimosis'', hvor du kan læse mere om behandlingsmuligheder og gåde råd. Jeg håber du har fået svar på dit spørgsmål, ellers er du mere end velkommen til at skrive ind igen.
Med venlig hilsen og god jul, Torben(Brevkasserådgiver)