forhuds operation
brevkassespørgsmål af
Anonym
11 år
hej, jeg er en dreng  på 11 og jeg har et problem/spørgsmål. min ven har næsten lige fået en forhuds operation og han forklarede mig at han ikke kunne take forhuden af sin pen** og det kan jeg heller ikke men så kom jeg til at tænke på om jeg også skulle have operation  og jeg ville spørge mine forældre i dag om det er et problem eller ej men jeg ville gerne have et godt råd.

Svar:
Hej Anonym
Det er godt du skriver, når du bliver i tvivl omkring din krops udvikling.
Det er ikke sikkert at du skal have en operation, selv om du ikke kan trække din forhud tilbage. Det er faktisk meget almindeligt at man ikke kan det i din alder. Mange har brug for øvelse, for at kunne få forhuden helt tilbage, og sådan kan det også være det er for dig? I takt med at du vokser og din penis bliver større, kan det sagtens ændre sig. Hvis det gør meget ondt, eller du overhovedet ikke kan få huden tilbage, kan det give god mening at få det tjekket hos lægen. De fleste som har problemer med forhuden kan fixe det ved at smørre en creme på forhuden, som gør den mere blød og smidig. Sammen med øvelser, er det nok for de fleste.
Men det er noget din læge ved meget mere om, så jeg tænker du bare skal tage snakken med dine forældre, ligesom du havde tænkt. Forklar at du har nogle problemer med det her, og fortæl at din vens operation, har fået dig til at tænke på om det også er nødvendigt for dig. Så kan I sammen bestille en tid til lægen, og få det tjekket.
Mange hilsner
Lasse