Forhold
brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Hvad betyder det at have en kæreste? Hvad med at være i et forhold? Skal man købe noget til hende hele tiden? Jeg har fået afvide af venner at man ikke behøves/skal købe noget til kæresten hele tiden. Jeg har ikke prøvet at være i et forhold, derfor alle de spørgsmål

Svar:
Hej med dig
Tak for dit spørgsmål!
En kæreste og et forhold?
Det er nogle virkelig gode spørgsmål, du stiller, så det er rigtig fint, at du har skrevet herind. Det er kun nogle gode overvejelser, som du gør dig. Det er ganske almindeligt, når man går med overvejelserne omkring sin første kæreste. Det er meget forskelligt, hvad det betyder for folk at have en kæreste. Det kan fylde meget i ens liv, mens det for andre fylder mindre. Det kan derfor være meget svært at sige, hvad det præcis betyder at have en kæreste, da det er meget forskelligt fra person til person. Det man kan sige er, at en kæreste er en person, man har et kærlighedsforhold til og hvor man betragter personen som en partner. Det er ofte, hvad folk forbinder med et lukket forhold til en kæreste, hvor man ikke må være romantisk eller seksuelt sammen med andre.
Det kan også være, at der er tale om et langdistanceforhold, altså et forhold, hvor personerne bor langt væk fra hinanden, hvilket betyder, de ikke mødes så ofte fysisk med hinanden. Der kan også være tale om et åbent forhold, hvor enten en eller begge personer i forholdet må have romantisk eller seksuelkontakt med andre. Man snakker selvfølgelig om hvilket forhold, man ønsker. Der er mange flere typer af kæresteforhold, så det kan være svært at sige, hvad det præcis betyder at have en kæreste og være i et forhold med en anden.
Hvad laver kærester?
Du tænker måske også på, hvad kærester laver, når de er sammen, uanset, hvilken type forhold de er i. Svaret er igen, at det er meget forskelligt, men jeg vil prøve at komme med nogle generelle ting som par kan lave, når de er sammen. Kærestepar bruger ofte en del tid på at være meget sammen i starten, så de bedre kan lære hinanden at kende. De snakker derfor ofte om mange forskellige ting, deres hverdag, skolen, venner eller familie. Samtaler om mange forskellige ting er ofte noget, man bruger meget tid på. De forkæler måske også hinanden, laver mad sammen, går i biografen eller ser film og serier. De spiller måske brætspil, computerspil eller noget helt andet sammen. De kan også gå ture i skoven, tager på udflugt eller holde ferie sammen. De har måske nogle fælles interesser, som de går meget op i, eller måske en del fælles venner, de mødes med.
Der er selvfølgelig også den mere kærlige del af forhold med kys, knus og sex. Det er også meget forskelligt, hvor meget det fylder i forholdet, men i starten fylder det som regel en del.
Et godt forhold bygger på kærlighed, omsorg, respekt samt ærlighed. Det er grundstenene for et godt og trygt forhold, hvor man kan være komformtable med hinanden. Det er vigtigt, at man giver hinanden plads og forsøger at rumme hinanden, selv hinandens fejl, selvom det er nemmere sagt end gjort. Et godt råd er, at man lyttende, forstående og får snakket omkring de ting, der påvirket forholdet, det kan både være de positive og negative ting. Det er bare at få snakket en masse! Det er også en god ide, at man tager ansvar for forholdet, men også at man har respekt for hinanden grænser.
Hele tiden?
Du spørger om du skal købe noget hele tiden, når du får dig en kæreste? Og nej, det behøver man slet ikke. Det er meget forskelligt, hvor meget piger går op i matierelle goder. Jeg tror, at det for de fleste handler om, at man gerne vil føle sig værdsat og elsket. Det er måske ofte små ting, påmindelser eller overraskelser pigerne søger, når de gør opmærksom på det. Hvordan kan det være, at du har tænkt det? Er der en speciel grund til, at du har fået den tanke? Jeg er enig med dine venner; du behøver ikke at købe noget til en kæreste hele tiden. Det er i hvert fald ikke okay, hvis det hele handler om, at du skal købe noget til hende. Det er nok det forkerte grundlag for et  muligt forhold, hvis det drejer sig om, hvad hun skal have. Det er ofte heller ikke tilfældet!  Der er tit taler om måske overraskelser i hverdagen.
Det er helt okay
Det er helt okay, hvis du er lidt usikker på, hvordan det er at have en kæreste og være i et forhold. Det er kun helt naturligt, så du er langt fra den eneste, der har det på den måde. Det er også vigtigt at sige, at det er helt i orden, hvis du ikke er klar til et forhold eller har lyst til det. Det kan jo godt være, at du kan lide friheden ved at være uden en kæreste og alt det, der følger med. Hvis du er klar, så vil mit bedste råd at være åben overfor nye mennesker og oplevelser, gå ud og tag imod invitationer. Bryd dine rutiner og måske prøv noget nyt?
Du skal nok finde en kæreste, så vil du også finde ud af, hvad det vil sige for dig at have en kæreste og være i et forhold.
Jeg håber, det hjalp lidt på dine spørgsmål.
De bedste hilsner,
Nikita