Forelsket i min lærer
brevkassespørgsmål af
Mig
16 år
Hej. Jeg er en pige på 16 som er forelsket i min lærer på 39, i snart 1 års tid. Jeg har haft ham som lærer i et par år. Det startede med et almindeligt "lærer og elev forhold" efter halvandet år skulle vi på en skole udflugt og overnatte i en lille uge. Han kom tit ind til mig og trøstede mig og var inde på mit værelse da jeg havde menstruationssmerter. Han var meget kærlig og omsorgsfuld fuldstændig modsat af hvad han var før. Før gjorde han nar af mig og diskuterede med grov stemme og så vred ud, når jeg kiggede på ham. Jeg var alene og er blevet svigtet mange gange af min familie og bekendte.. Så jeg faldt for den kærlige og omsorgsfulde adfærd han gav mig. Jeg blev forelsket i ham. Han var inde hos mig på den sidste dag inden vi skulle køre hjem fra turen, og dér spurgte jeg ham om han elsker mig, og han svarede ja med en seriøs stemme og han blev helt glad og genert. Han gik hen til mig og gav mig et kram og kaldte mig 'putte' Efter turen havde vi ferie. Efter ferien var han helt anderledes overfor mig. Han var venlig, rolig og omsorgsfuld. Han løste mine opgaver et par gange og gav mig svarene. Hver gang han ser mig, blinker han til mig og så dukker der et seksuelt smil frem. Og det gør han konstant. Flere gange om dagen og ikke til andre. Han kigger ret ofte meget intenst i mine øjne. En dag skulle vi over i hallen og jeg gik ved siden af ham. Jeg gav ham et kram og han pressede mig ind til ham og holdte armen om min talje og kaldte mig for puttemus. Han blinker konstant til mig og især når vi taler om sex eller ser et sex klip i fjernsynet. Når der er andre tilstede imens vi er sammen, går han tilbage til lærerrollen og opfører sig normalt og fornuftigt. En dag da vi skulke træne sammen, sagde han at han ville give mig håndjern på (i forbindelse med seksuel lyst) Han bad mig om at ligge mig ned på en benpresse så han kunne stå bag ved mig og støtte mig da jeg skulle løfte to håndvægte. Han greb fat om mit hår og hev forsigtigt i det, da han godt ved jeg kan lide at blive revet i håret under sex. Han nyder virkelig at være dominerende og styrer mig, på en seksuel måde. Han virker til at have de samme følelser for mig. Jeg spurgte ham en gang i forbindelse med engelsk undervisning, at jeg gerne vil have sex med ham og han blev genert men blev helt glad og smilte. Da en anden elev kom ind i klassen efter vi var alene, forblev han i lærerollen. Han har flere gange ladet mig kramme ham hårdt og kind mod kind og på en meget intenst måde. Han sagde engang at han nyder og kigge på mig bagfra. Da vi skulle på skoletur igen og var helt alene sammen. Holdte han mig i armen, tæt ind til sig. Han er min lærer og jeg har aldrig lagt mærke til han har behandlet andre på den måde som med mig. Jeg vil gerne mere end bare kram og øjenkontakt. Jeg har altid haft ønsket om at have sex med ham og snave. Jeg er bare bange for om han vil blive sur, hvis jeg lige pludselig kyssede ham når vi er alene. Jeg er bange for hans reaktion. Men på den anden side gør det mig ikke så bange, pga de seksuelle signaler han sender mig. Jeg vil gerne satse og se hvad der sker. Måske kan jeg blive positiv overrasket. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Hilsen mig.

Svar:
Kære dig.
Jeg synes, at det er rigtig godt, at du har skrevet herind til brevkassen. Du står overfor en beslutning, som kan have ret store konsekvenser, og jeg tror, at det er en god idé, at du får situationen vendt, inden du beslutter dig.
Du skriver, at du ikke ved, hvad du skal gøre, fordi du en måde lyst til at være fysisk sammen med din lærer, men samtidig er bange for hans reaktion. Du skriver, at du er forelsket i ham, og at han er kærlig, omsorgsfuld, holder dig tæt ind til kroppen, og at han sender dig blikke, som gør, at du synes, at han virker til at have de samme følelser for dig, som du har for ham.
Lad mig starte med at sige, at det er helt okay at være tiltrukket af sin lærer og at synes, at han er sød. Du er en ung pige i puberteten, og det er også på det her tidspunkt, at man begynder at blive rigtig interesseret i at være intime med andre både følelsesmæssigt og fysisk. Det er en ny side af sig selv, og det er en, som mange føler et behov for at udforske og lære at kende. Derfor er du heller ikke den eneste, som har haft de her tanker om en lærer eller en anden voksen i deres liv. Der er ikke noget galt i at have de her tanker, det er ganske naturligt at fantasere, drømme og overveje, hvordan det ville være. At handle på det er lidt en anden sag.
Den seksuelle lavalder i Danmark er 15 år, men når det kommer til seksuelle forhold mellem unge mennesker og autoritetspersoner som f.eks. en lærer eller en pædagog, så er den seksuelle lavalder 18 år. Da du er 16 år, så vil det altså være ulovligt, hvis din lærer har sex med dig. Sådan en lov er lavet, fordi man ønsker at passe på børn og unge, og fordi det i situationen kan være rigtig svært at gennemskue, hvad konsekvenserne vil være af at have sex med sin lærer. Derfor er det også din lærers ansvar at passe på dig, og det er ham, der gør noget upassende i at være sammen med dig på den her måde. Du skriver, at han virker til at have de samme følelser for dig, men det er en af de ting, som det kan være rigtig svært som ungt menneske at gennemskue, altså om den voksne gør de her ting, fordi de holder af den unge eller på grund af andre mere egoistiske og selviske ønsker. Du skriver, at du ikke har lagt mærke til, at han behandler andre på samme måde, som han behandler dig, men jeg tænker også på, at du skriver, at han er rigtig god til at skjule det, som sker mellem dig og ham, og at det derfor er svært at vide sig sikker på.
Loven handler kun om at det er ulovligt at have sex med en under 18 år, og den siger altså ikke noget om at flirte eller kysse. Derfor er det vigtigt for mig at fortælle dig, at alligevel er en upassende måde at omgås sin elev på. Han er ansat til at være din lærer og med det, hører der en forventning om, at han ikke bevæger sig uden for det almindelige "lærer og elev" forhold. Når din lærer holder om dig, sender dig blikke og generelt sender dig seksuelle signaler, så overskrider han en grænse, for hvordan lærer og elever skal opfører sig overfor og med hinanden, og han bryder med forventningen om, at en lærer skal beskytte sine elever og sikre sig, at der ikke sker dem noget. Igen vil jeg gerne sikre mig, at du ved, at du ikke gør noget forkert, og jeg kan godt forstå, at du godt kan lide at få den form for opmærksomhed, som han giver dig. Det er altid rart at føle, at nogen er tiltrukket af én, og at de vil én, men det er ikke meningen, at den person skal være din lærer, og han burde vide bedre end at sætte dig i den her situation. Det, at han flirter med elever, er også noget, som på grund af de regler der er, vil kunne koste ham hans job og med meget stor sandsynlighed også muligheden for at arbejde med børn igen senere i hans liv, fordi han ved at opføre sig på den her måde overtræder en grænse, som man som lærer ikke må overtræde med ens elever.
Det er måske ikke det svar, du håbede på eller ønskede at høre, men jeg håber, at du ved, at jeg er ærlig, fordi jeg gerne vil beskytte og hjælpe dig. Derfor er mit bedste råd til dig også at stoppe med at se din lærer på den her måde. Udover at det er upassende og at din lærer klart overskrider nogle grænser mellem lærer og elev, så kan den ret store aldersforskel på 23 år også vise sig at være rigtig upraktisk. 23 år er rigtig meget, og det betyder, at I er meget forskellige steder i jeres liv, og selvom man ikke behøver at være helt ens for at kunne fungere sammen som et par, så er det ofte godt at man er nogenlunde det samme sted i livet, og at man har de samme ønsker og drømme for fremtiden. Derfor tænker jeg også, at det måske ville være en god idé at se, om du kan møde en fyr på din egen alder, som du synes om. Som behandler dig godt, og som er det samme sted i livet som dig, og som du kan være sammen med, når du har lyst, uanset om der er andre til stede eller ej. Det er i hvert fald rigtig hårdt at skulle gå og gemme sig og skjule det, man føler.
Jeg følte, at det var vigtigt, at være ærlig overfor dig, og hvis du er i tvivl om noget af det, jeg har skrevet, eller hvis du gerne vil snakke det igennem, så skal du være enormt velkommen til at kigge forbi vores 1-1 chat, hvor en rådgiver vil sidde klar til at få en god snak. Jeg håber, at mit svar har kunnet sætte nogle tanker igang, og at du husker på, at det ikke er din skyld, at tingene er som de er, men at din lærer burde have vist bedre og ikke have overskredet den grænse.
Jeg sender mange gode tanker din vej.
De bedste hilsner
Amanda