Forelske i en pige
brevkassespørgsmål af
Esben
15 år
Hej Brevkasse. Jeg er en dreng på 15 år der er forelsket i en fra min klasse. Vi begyndte at snakke lidt sammen for en 1,5 års tid siden men kun lidt i skolen. Overhoved ikke i fritiden. Men her i de seneste 2 uger er vi begyndt at snakke meget sammen og jeg har været hjemme ved hende de seneste 2 dage i streg. (Mest pga. vores fælles veninde som var kommet fra austrlien for at besøge hende) Men jeg ved ikke om hun kan lide mig.... Vi snapper dagligt og har det hyggeligt sammen.... Hvordan skal jeg gribe det an.... Og jeg er btw intresseret i en forhold både med sex og hvad der medfølger. Hvad gør jeg

Svar:
Hej Esben.
Det kan være rigtig forvirrende og svært at vide, hvordan man skal tage det næste skridt med en person, som man er forelsket i. Man kan hurtigt komme til at tolke på alting; alt det personen skriver, siger og gør, og man leder efter tegn på, at personen også kan lide en. Og det kan godt gå hen og blive lidt frustrerende, fordi man bruger så meget tid uden aldrig nogensinde at blive helt sikker på, hvad personen egentlig føler for en.
Derfor tænker jeg - hvis du har mod på det - at du måske skal prøve at være direkte med hende. Spørge om hun har lyst til at ses, selvom jeres fælles ven ikke er der. Inviter hende i biografen, ud og gå en tur, eller noget helt tredje. Det er nemlig en måde at fortælle hende på, at du er interesseret i hende og du gerne vil hende. Og det kan være lidt nemmere at spørge hende om det, end at sige til hende, at du har følelser for hende. Men det kan selvfølgelig også være en mulighed - at fortælle hende direkte, hvad du synes om hende. Det kan godt føles lidt skræmmende at gøre, men det er en måde at få klart svar på.
Uanset hvad du har mest lyst til at gøre, så tror jeg, at det bedste du overhovedet kan gøre, er at gøre noget. For hvis du ikke gør noget, hvis du ikke giver udtryk for dine følelser eller tager noget initiativ, så sker der måske ikke noget. Og hvis du gør, så kan det være, at der sker noget. Det kan være, at hun gengælder dine følelser. Men den eneste måde at finde ud af det på, er ved at gøre noget. Det værste der kan ske er, at hun ikke gengælder dine følelser, og det er selvfølgelig også rigtig svært at få af vide, hvis det er tilfældet. Men hellere vide det end at gå og have forhåbninger om, at der kunne ske noget mellem jer, tænker jeg.
Du skriver, at du også er klar på sex. Hvis du finder ud af at hun gengælder dine følelser og I bliver kærester, så kan I altid tage den derfra og snakke om, hvad hinanden har lyst til og er klar til. Det kan godt være, at hun ikke er det samme sted som dig i forhold til det. Men lige nu er det nok bedst at tage det et skridt af gangen og finde ud af, hvordan du har det bedst med at tage initativet,
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og jeg krydser fingre for, at det lykkes mellem jer.
Mange hilsner Pernille