Forældre på nettet
brevkassespørgsmål af
Jens
15 år
Hej.
Jeg har længe tænkt over at købe noget på nettet som jeg ikke er gammel nok til. Jeg er bare lidt nervøs for at hvis jeg bestiller det på nettet kan mine forældre så se hvad jeg har købt og fra hvilken hjemmeside
Ps jeg har nemID, mastercard og danske bank (hvis det hjælper med lidt info om mit spørgsmål)
Venlig hilsen Jens

Svar:
Hej Jens.
Når man fylder 15 år, så bliver man det, der kaldes økonomisk myndig. Det betyder, at du selv må bestemme over de penge, du tjener. Derfor vil jeg ikke mene, at dine forældre kan se noget som helst information om det, du køber. Hverken i fysiske butikker eller online. Medmindre at dine forældre har adgang til din netbank og kontoudtog, så er det selvfølgelig en anden sag.
Du fortæller ikke, hvad det er, du gerne vil købe, som du ikke er gammel nok til, men husk på, at det kan være ulovligt at købe nogle udvalgte varer, hvis man er under aldersgrænsen. Hvis det dog er meget uskyldigt og ikke decideret ulovligt, så kan du for en sikkerheds skyld bestille varen til afhentning, så det ikke bliver sendt direkte hjem til dig og dine forældre.
Jeg håber, at det var svar på dit spørgsmål.
Mange hilsner Pernille