Økonomisk Tillæg?
brevkassespørgsmål af
Kristian
19 år
Goddag, jeg hedder Kristian. Jeg bor indenfor H kommune, sammen med en bofælle: min moder. Mit spørgsmål påkræver lidt baggrundsinformation (jeg vil forsøge, at gøre det kort og grundigt):
Jeg startede et sabbatår d. 3. oktober, 2018. Mit personlige bilag, er, at jeg oplevede adskillige vanskelige mentale udfordringer, under min uddannelse (HF); jeg er diagnosticeret med Asperger's syndrom, samt er jeg i færd med en psykiatrisk behandling, i Distriktspsykiatrien, for at udforske øvrige psykiske problemer, der forholder sig til symptomer, set hos bipolære forstyrrelser.
Formålet med sabbatåret, er, at give plads til denne behandling, derudover for at studere - ud af eget initiativ, og egne vilkår - til 1.hf, august, 2019, hvor jeg er blevet garanteret en plads, på tilknyttede gymnasium. Jeg har meget svært med at studere i traditionelle klassemiljøer succesrigt (sansemæssig overvældelse associeret med miljøet), dermed vil jeg have mulighed for at kunne udfolde mig akademisk, mere effektivt, derhjemme fra, under dette sabbatår.
En vanskelighed er dog opstået: jeg modtager ingen økonomisk støtte. Dette betyder, at jeg ikke kan støtte mig selv, eller min moder, økonomisk, hvilket poserer mange problematikker, i sammenhæng med min mors indtægt; hun har ikke råd til at støtte både mig, og hende selv, frem til august, 2019, hvor jeg vil være berettiget til SU igen. Jeg kan ikke arbejde; jeg har ingen erhvervskompetencegivende uddannelse. Jeg kan ikke arbejde, for de samme årsager, som at jeg ikke kan uddanne mig, på nuværende.
Derved, undrer jeg mig meget over, hvilken slags mulig økonomisk støtte / tillæg, jeg er berettiget til (hvis nogen), under disse omstændigheder. Hvis yderligere information, der forholder sig til mit spørgsmål, er påkrævet for et bedre svar, spørg endelig.
Jeg håber oprigtigt, at høre fra jer snart.

Svar:
Kære Kristian.
Jeg kan godt forstå, at det er en vanskelig situation både du og din mor står i. Når jeg læser dit brev, tænker jeg også, at det heller ikke er fair, at du står i den her økonomiske vanskelighed, når du bruger dit sabbatår på behandling og på at blive klar til at studere igen.
Jeg har søgt på økonomisk hjælp og støtte indenfor din kommune, og jeg har fundet to former for hjælp, som måske kan være en mulighed:
- Den første er Engangshjælp. Her kan du søge om at få økonomisk støtte, hvis du er berettiget til fx uddannelsesstøtte, men ikke kan forsørge dig selv indtil du får det. Så kan man få et mindre tilskud indtil man får den støtte, man er berettiget til. Du kan læse mere ved at klikke her
- Den anden mulighed er at søge om tilskud til enkeltydelser som fx husleje. Du kan læse mere om det ved at klikke her
Jeg kan selvfølgelig ikke garantere, om det er noget, du er berettiget til, men jeg synes, at det er et forsøg værd at prøve. Præcis hvordan du søger, står på de forskellige sider. Hvis du er i tvivl om noget, så kan du ringe til kommunens selvbetjening, som er en digital hotline. Nummeret er: 70 20 00 00. Det kan måske være en idé at ringe og få noget vejledning til, hvad du kan søge og i så fald, hvordan du skal lave ansøgningen(erne).  Det kan også være, at der er noget andet økonomisk støtte, du kan søge, så det tænker jeg også, at du kan spørge ind til.
Jeg kommer også til at tænke på, om du har overvejet, om fjernundervisning vil være en mulighed for dig? Altså hvor du kan læse hjemmefra, som måske kan være bedre i din situation? Hvis det er noget, du er nysgerrig på, kan du kontakte kommunens UU vejledning her.
Til sidst vil jeg bare sige, at jeg synes du lyder som en rigtig sej fyr, der kæmper for at få samme muligheder som andre unge, som ikke står overfor de samme udfordringer som du gør. Så jeg håber, at du bliver ved med at kæmpe, selvom vores samfund ikke altid gør det nemt for personer, der har flere udfordringer end andre.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og husk at du altid er velkommen til at skrive til os igen, hvis du har flere spørgsmål.
Mange hilsner Pernille