Flyskræk

brevkassespørgsmål

Flyskræk

brevkassespørgsmål af
Sofie
13 år
Oprettet 6 måneder 3 uger siden

Jeg skal til New York her på fredag, jeg fik gaven i til min konf og jeg glædede mig helt vildt der. Men midt i sommerferien fik jeg nærmest et angstanfald om aftnen fordi jeg blev bange for at styrte, jeg har været ude og flyve før og endda fløjet i dobbel så lang tid som man skal til new York så, så slemt er det vel ikke men her på det sidste har jeg fået kvalme hver gang jeg tænkte på det og slet ikke haft lyst til at tage afsted. Jeg tænker nogengange på stewardesserne som vælger at flyve hver dag men hver aften selvom jeg læser på Google hvor nemmere det er at dø i biluheld så får jeg næsten angstanfald hver aften, har lavet en liste om hvorfor jeg ikke skal være bange fx at min mor har rejst jorden rundt og hun lever jo stadig men er stadig meget bange. Og har ingengang lyst til at tage afsted, nok også fordi vi skal flyve over meget vand, men hvad gør jeg så det bliver bedre?

Svar:

Kære Sofie

Hvor er det fedt at du skal en tur til New York, og samtidig virkelig træls at du pludselig oplever den her skræk for at flyve.

Selvom du har fløjet før, uden problemer kan sådan en skræk sagtens opstå, ud af det blå. Når man kommer i puberteten og hormonerne vælter rundt i kroppen, kan det også have stor indflydelse på vores tanker. Ting man aldrig får har tænkt på, kan pludselig fylde rigtig meget, og derfor kan ting man aldrig før har været bange for, pludselig skabe frygt. Det er selvfølgelig vildt frustrerende, men ligesom den kan pludselig kan komme, så kan den helt sikkert også forsvinde igen.

Sådan noget som flyskræk kan godt tage tid at arbejde med, men det har du jo så ikke så meget af. Derfor vil jeg nøjes med at give dig mere simple råd til hvad du kan gøre lige nu og her.

Som det første, tænker jeg faktisk du skal sige det til dem du skal rejse med. Forklar at du pludselig er blevet et gtig bange for at flyve, så de kan være særligt opmærksomme, når I skal afsted.

Sammen kan I overveje, om det også kunne give mening at sige det til flyselskabet. De er vant til at passagerer er bange og er rigtig gode til at være særligt opmærksomme på at skabe ekstra tryghed for de passagerer der måtte have brug for det.

Til sidst er der nogle enkle råd til hvad du selv kan øve dig på, som du kan bruge når du kan mærke at enhver tanker presser dig rigtig meget på. Enkle vejrtrækningsøvelser kan være gode til at få kontrol over tankerne, hvis man bliver rigtig bange: https://mindhelper.dk/angst-og-stress/pust-uro-ud/

Måske kan du nå også at øve lidt afspænding med mindfulness, som også kan være virkelig godt til at komme ud af de bange tanker og lidt tilbage til et sted, hvor man har mere kontrol. https://mindhelper.dk/mental-fitness/mindfulness-oevelser/

Det vigtigste er uden tvivl at du får sagt det her højt, så dine forældre, eller hvem du nu skal rejse med ved det. Bare det at få delt tankerne, kan være med til at dæmpe frygten.

Rigtig god tur - Pedro

Pedros billede
Pedro fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål