Flugt hjemme fea
brevkassespørgsmål af
Hjalte
15 år
Hey ville spørger om hvor folk de sover hvis /når alt der hjemme bliver formeret og hvis man ikke har familie der ville tage sig af en

Svar:
Hej med dig, og tusind tak for dit spørgsmål her ind til brevkassen!
Det er et virkelig godt spørgsmål du stiller, for nogle børn og unge kan godt opleve, at det er så svært derhjemme, at de er nødt til at være et andet sted. Hvis man står i den situation, er der heldigvis masser af hjælp. Der findes både steder hvor man kan være bare nogle få dage, men der er også mulighed for at bo væk hjemmefra i længere tid. For nogle vil det faktisk være nødvendigt helt at flytte væk hjemmefra, og ikke flytte hjem igen.
Du nævner ikke hvorfor du spørger, så det kan selvfølgelig være at du spørger, fordi du bare er nysgerrig, eller det er noget I snakker om i skolen. Men hvis du selv har det rigtig svært derhjemme, og har brug for noget hjælp, til at finde et andet sted at sove, så vil vi rigtig gerne hjælpe.
Du kan sende en SMS til vores chat på nummer 25 80 60 60.  Så svarer vi indenfor 24 timer. Så kan du nemlig fortælle lidt mere om din situation, og rådgiveren kan bedre finde den bedste hjælp til dig.
Du kan også altid ringe eller skrive til BørneTelefonen på nummer 116 111.  De har åbent alle dage...også om natten, så der kan du komme i kontakt med en rådgiver lige når det passer dig bedst.
En sidste mulighed, som vil være en god måde at få hjælp på, er at nævne overfor en lærer eller pædagog på din skole, som du er tryg ved, om hvordan du har det, og hvad det er der sker derhjemme. De voksne i skolen skal nemlig hjælpe, hvis de ved at du har det rigtig svært.
Jeg håber meget på, at du kunne bruge mit svar :-)
De allerbedste hilsner fra Sara