Finde sammen igen
brevkassespørgsmål af
Laura
19 år
Hej cyberhuset Jeg slår i lidt af et dilemma, min kæreste og jeg slog op for omkring 4 måneder siden efter vi havde været sammen i næsten 7 måneder. Vi var rigtigt glad for hinanden og vi havde ikke sådan nogle problemer. Lige pludselig fortæller han mig at han ikke kan se mig mere, og han ikke slog op fordi han ikke elskede mig mere, men mere fordi han har fundet konstateret en psykisk sygdom som tog meget på ham, han kunne ikke få sin hverdag til at hænge sammen eller noget, så han sagde at han ikke havde brug for en kæreste og vi afsluttede det som venner. Vi har så snakke sammen som venner lige siden, i lørdags skrev han til mig og hans venner og ham måtte komme forbi til noget hygge. Det gjorde de så, hvor vi endte med at tage i byen sammen. Det var ekstrem hyggeligt, jeg synes det var for uansvarligt at lade dem kører hjem da både de og jeg selv havde drukket de endte så med at sove hos mig. Her skete der så det at mig eks-kæreste og jeg kyssede og havde sex. Her siger han så til mig at han gerne vil være sammen med mig igen og han kan være sammen igen. Det skal lige siges at jeg er utrolig tæt med en af hans rigtigt gode venner som valgte at fortælle mig at havde noget med 5 andre piger på sammen tid, men da jeg så spurgte min eks sagde han at han ærligt havde været sammen med en. Hvor jeg så står og tænker der er en af dem som lyver for mig, jeg ved bare ikke hvem. Min eks og jeg er begyndt at snakke mere sammen og måske være mere flirterende overfor hinanden, men har det bare stadig bliver jeg lidt i tvivl omkring hele situation med det hans ven sagde, for kan rigtigt godt lide ham ved bare ikke om vi skal prøve at finde sammen igen, eller vi nok droppede det for det bedste. Mvh. Laura

Svar:
Kæreste Laura.
Hvor lyder det svært det, du skriver om dig og din eks-kæreste, det er aldrig let at gå fra hinanden. Hans situation med den psykiske sygdom må også være rigtig svær for jer begge, jeg kan godt forstå, at du er i tvivl. Især også, når du så har en fornemmelse af, at der er en, der lyver for dig.
Først og fremmest, så synes jeg, det er vigtigt at huske på, at ærlighed og gennemsigtighed er vigtigt, især i parforhold og særligt i parforholdssituationer, hvor der kan opstå store konflikter, for eksempel når den ene måske lyver om noget. Derfor tror jeg, det er afgørende, at du er helt ærlig og måske spørger din eks-kæreste igen og fortæller, hvad din/jeres ven har fortalt dig. Det vil give din eks-kæreste mulighed for at være ærlig og indrømme det, hvis det han før sagde var løgn. Hvis han holder fast i den tidligere historie, kan det være du skal tage samme snak med jeres ven og høre, om han måske har taget fejl af situationen.
Jeg kan udemærket godt forstå, hvorfor du gerne vil kende sandheden, det betyder meget den slags. Særligt hvis der er en frygt for, at han måske også er sammen med andre, selvom han er sammen med dig, hvilket ikke er helt okay. Dog er det vigtigt at huske, at det han har gjort i tiden, I har været fra hinanden, jo ikke er noget, du kan bestemme over. Hvis han har været sammen med 5 siden dig, kan det selvfølgelig være en ubehagelig tanke, men det er sket efter, I slog op, så det har været hans eget valg. Derfor betyder det jo stadig noget, og man kan blive rigtig ked af at finde ud af, at ens eks-kæreste er sammen med andre. Det er hårdt og gør ondt, og derfor er det også helt naturligt, at man gerne vil vide sandheden. Hvis din eks-kæreste lyver, kan det også være for at skåne dig for sandheden, fordi han ved, det gør ondt på dig at høre. Det er stort set aldrig okay at lyve, men nogle gange skal man også spørge sig selv, om man egentlig gerne vil høre sandheden, eller man måske kan leve uden den viden. Nu handler det måske også mere, for dig, om at finde ud af, hvem der lyver, og det er helt forståeligt, for det er ikke rart at blive løjet for.
Jeg tror, det bedste, du kan gøre, er først at tænke over, om du egentlig har brug for den sandhed. Derefter synes jeg, du skal snakke med ham igen. Tag en ærlig snak, hvor du giver ham muligheden for at fortælle sandheden, hvis altså du kommer frem til, at du bliver nødt til at høre den. Hvis tanken om, hvad han mon har lavet, mens I var fra hinanden fylder rigtig meget i dit hovede, kan det måske blive svært at starte et forhold op igen. Der er mange ting at overveje, netop fordi I er gået fra hinanden én gang. Alle de ting, som I slog op over, er jo ikke bare forsvundet, men er derimod noget, som I nok kommer til at skulle arbejde med, hvis I skal have det til at fungere. Det kan sagtens lade sig gøre, det er jeg helt sikker på, men det er helt okay, hvis du har brug for tid til lige at tænke over, hvad du egentlig har lyst til. Tillid er fundamentet i et forhold, og det tager tid at bygge op igen og det er svært at bygge op igen, hvis man har mistanke om, at den anden måske skjuler ting for en. Så giv dig selv tid til at lære din eks-kæreste at kende igen og til at mærke efter, hvad du har lyst til, både i forhold til det med løgnene men også i forhold til den psykiske sygdom.
Jeg håber, du kan bruge mit svar, og at det hele løser sig for dig. Du er altid velkommen til at skrive igen, eller besøge vores chats til en snak om det, der fylder.
Sophie