Finde kæreste på universitet
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hej, jeg er 20 år på universitetet. Jeg har det godt i alle aspekter af mit liv, men mangler at møde flere piger. Jeg har svært ved at finde på noget at sige til dem og vil bare gerne finde en kæreste. Hvad skal jeg gøre? PS. det er en mindre by, så udvalget er ikke kæmpe.
Giver det mening at spørge en tilfældig pige på gaden om hendes nummer, ved at sige at man synes hun ser sød ud.

Svar:
Hej du!
Godt du skriver herinde, da du ikke er den eneste, der går rundt og gerne vil have en kæreste, men har svært med at finde ud af, hvordan man lige tager initiativet og starte noget op. Der findes desværre ikke en opskrift, eller de rigtige svar på dit spørgsmål, da der findes mange forskellige råd og måder at finde en kæreste på. Men jeg vil prøve mit bedste at svare på dit spørgsmål og håber rådene kan hjælpe dig på vej.
Møde andre
Du skriver først, du gerne vil møde flere piger. Pga. Corona kan det være svært at møde folk til sociale arrangementer på f.eks. universitetet eller ude i byen. Men hvis du har muligheden for at kunne deltage i sociale arrangementer, der selvføgelig overholder forholdsreglerne, kunne det være en oplagt mulighed til at møde flere piger. For nogen kan det være lettere at møde en sød pige igennem deres netværk. Du kunne også spørger dine venner om hjælp, om de kender en, som måske kunne passe til dig. Her kunne din(e) ven(ner), også hjælpe dig lidt på vej med få talt med personen. Dine venner vil også kunne lægge et godt ord ind for dig, og du har mulighed for at få lidt mere information om den pige, de tror du kunne være interesseret i, inden du skal møde hende. Så er det også lettere at starte en samtale om f.eks. jeres fælles interesser. Jeg ved ikke om du har prøvet dating apps, hvor du ikke behøves at gå direkte op til en pige og starte en samtale.
Inden man går op til en person
Men hvordan kan man så komme i snak med en, som man finder sød? Ja, der er mange måder, man kan gøre det på. Først og fremmest er det vigtigt lige at se situationen an. Det med at gå op til en person midt på gaden, ville for nogle føles upassende. Når man f.eks. går på gaden og bliver stoppet tilfældigt af en fremmed kan det komme lidt bag på en. Hvis man er et mere socialt offentligt sted som f.eks. en park eller café, kan det for nogen være mere naturligt at blive spurgt om f.eks. deres nummer. Udover at se på, hvor man er henne, kan man også gå op til en person, man finder sød, hvis I har haft øjenkontakt i længere tid og smilt til hinanden, som kan indikere, at personen kunne måske være interesseret i dig. I sådan nogle situationer betyder omgivelserne ikke så meget, men man skal stadigvæk lige være opmærksom, om det er passende at flirte, hvor man er henne. Det er vigtigt at huske, at det ikke altid er ensbetydende med at den anden er interesseret i en bare fordi de holder øjenkontakt eller smiler tilbage. Her kan det nok være lidt tricky at skulle vurdere om personen er interesseret, eller om det er af ren venlighed.
Hvordan man kan spørge om andres nummer eller sociale platforme
At føre en samtale eller prøve at få en andens nummer/sociale platform kan gøres på forskellige måder. Det er lidt forskelligt hvad man har det godt med. Jeg tænker, at det er vigtigt ikke at være for direkte ved at sige "Hej, du ser sød ud, må jeg få dit nummer?",  da det kan virke for  grænseoverskridende og pludseligt for nogen, men det kommer an på personen. Nogle kan godt lide, at man er mere direkte, og for andre er det et no-go. I stedet kunne du starte med at hej og undskylde, at du forstyrrer, og sige at du lige vil sige til personen, at hun ser sød eller har et flot/dejligt smil. For at starte en samtale kan du evt. spørge lidt ind til hvad personen laver eller om de har en god dag. Du kan også prøve at fortælle en joke, hvis det lige passer ind i situationen. Efter lidt tid og hvis du kan mærke en kemi, kan du prøve at spørge om personen ikke har lyst til at skrives/tale videre over telefonen.
Hvis samtalen starter stille og roligt vil det højst sandsynligvis være en mere positiv oplevelse for personen, der modtager et kompliment og bliver flirtet med. Selvom personen ikke er interesseret, eller er optaget, kan situationen give personen et lille smil på læben og et godt indtryk, at der en anden, som finder en sød.
Til sidst..
..vil jeg blot minde dig om, at det kan tage tid at finde kærligheden. Og for at få en kæreste skal man bruge lidt tid på at lære hinanden at kende for at være sikker på, at der er en gnist.
Det kan også være en nervepirrende at tage det første skridt og gå op og tale til en person, som du finder sød. Det er helt okay, og det tror jeg mange har prøvet at føle. Du skal selvfølgelig ikke gøre noget, som gør dig utilpas. Prøv at springe ud i det og tag chancen.
Jeg håber du kunne bruge mine svar og håber alt det bedste for dig! Jeg hepper fra sidelinjen!
Venlig hilsen
Lise