Fedtfattige Snacks ?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej ! Jeg kan rigtig godt lide at have noget at gå og gymle på, og det skal faktisk helst ikke være fyldt med hverken sukker eller fedt. Jeg kan faktisk bedst lide grønsager og frugt eller lign. Men noget af det kan jo sagtens fede alligevel ! Så jeg vil gerne vide, hvad du kan anbefale mig at spise, når jeg får lyst til en snack ? På forhånd tak Luna.

Svar:
Hej Luna
Heldigvis kan du lide sunde ting og sager, og så er det ikke så svært at anbefale dig nogle ting, men jeg synes du skal tænke over, hvorfor du har den lyst til hele tiden at gumle på noget. Det er, hvad jeg vil kalde en vane, og måske skal du bryde med den, men det er din beslutning - men altså tænk over det.
Jeg vil helt klart vælge grøntsager til at gumle på - det kan være stave af gulerødder, agurk, blomkål, broccholi, blegselleri, radiser og det kan også være rå rødbeder - de smager fantastisk. Hvis du har brug for lidt fylde kan du lave hummus eller tage lidt peanutbutter. Du kan også spise lidt fetaost til rødbederne. Men som regel skal du spise dem naturel.
Af grøntsager kan du spise det du vil og kan!
Måske har du bemærket at der ind imellem er diskussion om hvor meget frugt man skal spise, og det synes jeg også du skal være lidt mådeholden med i dit gumleri, men selvfølgelig kan du spise et stykke frugt på din havregrød/gryn eller som dessert om aftenen.
Alternativt så kan du i begrænset omfang tygge et stykke tyggegummi - jeg synes selv godt om apotekets tyggegummi, der hedder Caroxin (det er lidt dyrt). Det indeholder et kunstige sødemiddel, som jeg synes man skal undgå, så vidt det overhovedet er muligt, så hvis du ikke døjer med vægten, kan du vælge at tygge et stk. almindeligt tyggegummi engang imellem.
Med venlig hilsen Eva