Fedtet hår hele tiden
brevkassespørgsmål af
Alberte
22 år
Hej cyberhus
jeg har et problem der går mig på Og det er at jeg har så mange problemer med at jeg hurtigt får fedtet hår. Der går nogen gange kun 1 dag fra jeg har vasket hår og så næste dag ser det totalt fedtet ud og jeg har lige vasket hår dagen før. Jeg forstår ikke hvad der er galt. Jeg synes det bliver være og være. Og synes bare at man tydeligt kan se at det er fedtet. Er bange for hvad andre tænker om mig med det hår, om jeg er sådan en der ikke går i bad så tit... jeg har hormonspiral den der hedder jaydess som jeg har haft i et år til november..

Svar:
Hej,
Mange tak for dit spørgsmål.
Jeg kan godt forstå du er frustreret og irriteret over, at du hele tiden har fedtet hår, men jeg kan berolige dig med, at du ikke er alene. Utroligt mange personer har fedtet hår, så du må ikke være bekymret over, hvad folk tænker om dig.
Fedtet hår kan skyldes flere faktorer, men overordnet set skyldes det, at hudens talgkirtler i hårbunden producerer for meget talg. Talg er med til at holde huden smidig, og den rette mængde talg er absolut nødvendig for at vores hud fungerer som en funktionel barriere og ikke sprækker, når vi bevæger os. Fedtet hår skyldes derfor primært en overproduktion af talg fra hårbundens talgkirtler.
Der er flere årsager til en ubalance i talgproduktionen, og jeg vil prøve at give dig et par råd til, hvordan du kan få balance i talgproduktionen og derved mindske forekomsten af fedtet hår.
1) Vask ikke dit hår for ofte. Hårvask er naturligvis nødvendigt, når dit hår er beskidt, men når du vasker håret, vasker du også det naturlige talg væk (hudfedt) hvilket medfører, at talgkirtlerne producerer mere talg. Hvis man over en længere periode vasker sit hår for ofte, kan talgkirtlerne begynde at overproducere talg, og man kan opleve, at håret er fedtet allerede samme dag eller dagen efter, at man har vasket håret. Man kan derfor forsøge at mindske antallet af hårvaske, og begrænse det til eksempelvis 2-3 gange om ugen (eller det antal der fungerer bedst for dit hår).
2) Brug mild shampoo, gerne uden sodium Lauryl sulfat og silikone.
3) Undgå at være for hård, når du børster dit hår. Når man børster håret fjerner man ofte talg fra hårbunden, hvilket igen kan føre til overproduktion af talg. Red dit hår, men ikke for længe og ikke for voldsomt.
4) Undgå at bade i for varmt vand, og undgå lange bade. For varmt vand udtørrer hårbunden, og fører til ekstra produktion af talg.
5) Hormonbalance. Fedtet hår kan skyldes hormonel ubalance, hvilket man ofte ser hos teenagere. Nu er du 22 år, men der kan stadig være en hvis grad af hormonel ubalance. Så længe det ikke er forbundet med decideret sygdom, er der desværre ikke så meget, man kan gøre ved dette.
6) Undgå stress. Stress kan påvirke den hormonelle balance, og medføre bl.a. fedtet og skællende hår.
7) Undgå fugtige arbejdsmiljøer. Hvis man arbejder meget med hat eller hue, eller arbejder i fugtige miljøer kan hovedbunden blive påvirket, og man kan få fedtet hår. På samme måde skal du forsøge at undgå at bruge stylingprodukter som hårlak eller hårvoks.
Der er formentlig flere gode råd som du kan opsøge hos frisører og kosmetologer, herunder brug af specielle shampooer mod fedtet hår, men forsøg med ovenstående og se hvordan det går.
Jeg håber du kan bruge mit svar. Ellers er du naturligvis velkommen til at skrive ind igen.
De bedste hilsner
Morten
Læge