fedt eller kulhydrater..

brevkassespørgsmål

fedt eller kulhydrater..

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Hej med jer i denne brevkasse :) Jeg har et spoergsmaal angaaende kalorier... Hvis nu man staar mellem valget af to foedevarer, der indeholder naesten lige mange kalorier, men at der til gengaeld er (stor?) forskel paa indholdet af fedt og kulhydrater... Hvad ville saa vaere bedst at tage, hvis man gerne vil tabe sig? Tak fordi I hjaelper os unge.. Maria

Svar:

Hej Maria.

Det er et virkelig godt spørgsmål du stiller, for der er stor forskel på om man kun går efter at tabe sig, eller om man også tænker på hvordan maden er sammensat.

Hvis det kun handler om vægttab, vil man i princippet kun skulle holde øje med kalorieindholdet. Men som du skriver er der tit stor forskel på fedt- og kulhydratindholdet, og det vil også kunne have betydning for vægttabet.

Med kulhydrater, handler det om at se på om det sukker- og fiberindholdet. Sukker forbrændes meget hurtigere en fibre, og det vil betyde at man føler sig sulten hurtigere. Dette vil kunne have stor betydning hvis man vil tabe sig og på den måde spiser mindre end normalt, for så er det vigtigt at man holder sig mæt af det man spiser.

En ting der kan være vigtig at vide, er at fedt indeholder cirka dobbelt så mange kalorier pr. gram som kulhydrater. Hvilket betyder at man kan spise dobbelt så mange gram kulhydrater som fedt for de samme kalorier.

Fedt er meget vigtig for kroppen så man kan ikke undvære det, men man vil kunne skære ned på kalorierindtaget ved at spare på fedtet.

Jeg håber du kan bruge svaret, selvom det blev lidt længere end det du spurgte om

Mange hilsner

Anne Marie