fede lår..
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej. Jeg er en pige på 15 år, jeg går til gymnastik 3 gange om ugen, men jeg har store lår. Jeg ved at det ikke er muskler men fedt. Min mave er flad og jeg er ikke tyk andre steder. Men hvordan får jeg tabt mig på lårene uden at de bliver for store(altså uden at danne for meget muskel)?

Svar:
Kære du
Inden jeg svarer på dit rigtig gode spørgsmål, vil jeg lige fortælle dig det her.
Det er meget forskelligt hvor fedt sætter sig på os hver især. Det er mere almindeligt end mange umiddelbart tror, at det sætter sig på lårene, når man er pige. Det man hører mest om, er når fedtet sætter sig på og rundt omkring maven. Det hænger sikkert sammen med, at videnskaben mener, det er et farligt sted det sætter sig. Så på den måde, kan du i hvertfald være glad for, at det ikke sidder på maven.
Fedt på lårene, er også nemmere at smide, end fedt i maveregionen. Og da du fortæller du vejer hvad der er normalt og ikke har fedt andre steder, tyder det ikke umiddelbart på at din kost er årsagen.
Det tyder på, at udholdenhedstræning og let muskeltræning, er vejen frem for dig. Du skal ikke lægge særlig vægt på dine ben, for det vil sikkert ikke hjælpe. Du skal have hele kroppen med. Udholdenhedstræning og muskeltræning af hele kroppen, tilsammen, er vejen frem hvis man vil tabe fedt, uden at blive tyndere eller få alt for store muskler.
Muskeltræningen har den fordel, fremfor gymnastik og udholdenhedstræning, at det skaber en høj forbrænding også i en pæn tid efter træningen er slut.
For at komme videre herfra, anbefaler jeg at du taler med din gymnastrik instruktør om dine ønsker, for at se om hun i første omgang kan hjælpe dig. Det bliver bare bedre, når det er en der kender dig, så du kan få de rigtige øvelser der passer til din krop. Kan hun ikke det, anbefaler jeg at du melder dig ind i et fitness center, hvor du kan få den rette støtte og vejledning til at nå det mål du gerne vil.
Håber på det bedste for dig!
Bedste hilsner
Claus