Fede kur?
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej. Jeg er en pige som er meget tynd, jeg fik for nyligt lavet en sundhedstest, da vi har et sundhedsmåned på skolen så alle skal se hvad de vejer & hvad der fedt procent er. Jeg har det problem at jeg er meget tynd og har rigtig svært ved at tage på igen. Jeg skal imorgen have lavet sundhedstest nummer to som er den sidste. Jeg har haft nogle spiseproblemer førhen, men er helt ude af det nu ( mild form for anoreksi ) jeg er over de fleste af mine psykiske problemer, men tager stadigvæk ikke på og jeg er godt klar over at jeg heller ikke spiser det jeg skal spise i løbet af en dag. Min første sundhedstest vidste at jeg vejer: 43.7 og jeg er 161 høj, min bmi er på 16,9. min fedt procent er 10,2% og selve fedtet er 4,5 kg. på parpiret står der at den normale fedt procent ligger imellem 21 - 33 % og den normale fedt masse er imellem 10,4 - 19,3 kg. mine spørgsmål er: er jeg meget undervægtig? , vil det være en god idé at jeg kom på en fede kur? , hvad er en fede kur helt præcis? , er det noget man skal have en til at hjælpe med at lave til en? jeg håber at i kan hjælpe mig. hilsen der forvirrede pige.

Svar:
Hej
Lad mig starte med at sige, at jeg synes det er super flot at du er kommet ud af dit tidligere spiseproblem. Det må have været meget svært, så det er virkelig godt at du nu har mod på at spørge om råd til at tage lidt på.
En ting der er kendetegnende for kure (slankekure, fedekure osv.) er at der er kontrol over hvad man må/ikke må spise og hvornår. Det gør i mange tilfælde at man får et anstrengt forhold til mad. Som du jo allerede har oplevet.
Derfor synes jeg ikke en ”fedekur” vil være det bedste for dig. I stedet synes jeg, at det vil være en rigtig god idé at spise sundt og varieret. Så tror jeg at din appetit kommer helt af sig selv og at du så langsomt vil begynde at tage på igen. Det er godt nok ikke en hurtig løsning, men det er helt sikkert det sundeste for kroppen og jeg tror også det vil være den rareste måde for dig at tage lidt på i vægt.
Hvis du har brug for råd til hvordan du spiser sundt og varieret, så tag fat i sundhedsplejersken på din skole, eller din lærer. Det er nemlig bedre at sidde og snakke om det og få det forklaret og hvor du kan stille spørgsmål, så er jeg sikker på at de kan tegne og fortælle det på en god måde :)
Mange hilsner
Anne Marie