For fed :(
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej, Cyberhus! Jeg er en pige på 12 år, Og jeg vil først sige tak for en fed hjemmeside! Jeg vil meget gerne vil tabe mig. Og jeg syntes jeg er for tyk da jeg vejede mig i aftes vejede jeg 52 kg!!! Jeg er kun 161 høj og jeg kan ikke holde det ud da alle mine venner er slanke, og jeg bare gerne vil se godt ud i bikini og i undertøj. Jeg prøver meget at tabe mig men syntes aldrig der sker noget med udseende eller vægten. Jeg har ikke fået min menstration endnu og de fleste af mine veninder har det.... Er der noget galt med mig?, siden jeg ikke kan tabe mig? VH Dana

Svar:
Hej med dig!
Tak for komplimentet med at du synes det er en fed side! Det er rigtig dejligt at få at vide:-)
Når man er 12 år som du er, er det ikke nogen god idé at tabe sig. Du skal snart til at være teenager, og så skal din krop bruge en masse energi til at vokse og til at udvikle sig i en god retning. Det kan den ikke, hvis den ikke har en god "base" at gå ud fra.
I stedet synes jeg du skal dyrke noget motion som du synes er sjovt. Du kunne danse, spille volleyball eller gå til ridning. Det vigtigste er, at det er sjovt! Når du dyrker motion sker der også en masse ting inde i kroppen. Der bliver blandt andet frigivet nogle hormoner der hedder endofiner, og når de er der, får man det rigtig godt og bliver glad. En pige i din alder skal dyrke motion i 1 time om dagen. Det betyder ikke at du skal gå til noget hver dag, der er mange andre ting man også kan lave. Cykle, løbe rundt, lege med hunden, spille fodbold og så videre.
Jeg tror at hvis du dyrker noget motion og spiser sundt, vil din krop også "falde på plads". Med det mener jeg at din krop med tiden, helt af sig selv vil finde en vægt og en højde der er god for dig.
Jeg kan godt forstå det er rigtig irriterene når alle dine venner er slanke. Har du snakket med dem om det? Måske synes de heller ikke, at de altid er slanke og pæne nok. Det ville også være en god idé at snakke med dine forældre om det.
Omkring din menstruation, så er du helt normal. Man starter almindeligvis med at få menstruation når man er mellem 10 og 15 år. Hvis det er noget du bekymrer dig meget om, kan du prøve at snakke med sundhedsplejersken på din skole.
Du er også altid velkommen på chatten her på Cyberhus, den er åben mandag til torsdag fra 14 - 19.
De allerbedste hilsner fra
Line