For fed:(
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej!(: Jeg skriver her fordi jeg har et stort problem, synes jeg selv! Jeg er 13 år, vejer 65, og så er jeg 170 høj! Jeg er for tyk, jeg har en stor numse, store lår, og store leg. Jeg løber 3 gange om ugen, og går til håndbold 3 gange om ugen, der er bare ikke nogle af de ting der hjælper mig, med at tabe mig, så jeg kommer ned og veje 55 kg. Håber i kan hjælpe mig.(: Hilsen mig. - På forhånd tak.

Svar:
Hej med dig
Jeg er rigtig glad for at du skriver herind, når du føler du står med et stort problem uden en løsning.
Lad mig starte med at sige hvor dejligt det er at du dyrker så meget motion, det må du endelig blive ved med. En ting du skal vide er, at muskler vejer mere end fedt, og da du dyrker meget motion, kan du godt have en større muskelmasse end andre på din alder. Det betyder  ikke at du skal skære ned på motionen, da motion er virkelig vigtig for kroppen (og muskler forbrænder også flere kalorier end fedt).
Du skriver ikke noget om dine spisevaner, men mit råd er, at hvis du gerne vil tabe dig lidt, at du ser efter om der er noget du har lyst til at ændre, som fx. at spise mere frugt og grønt eller grovere brød. Det er dog svært at give konkrete råd (udover at leve efter de otte kostråd), da du ikke selv skriver noget om dine spisevaner.
Til sidst vil jeg fortælle dig noget meget vigtigt, som kan være meget svært at acceptere (ikke kun for dig, men for rigtig mange). Éns vægt er bare et tal, og det siger ikke noget om hvordan man har det og hvor sund man er. Derfor er det bedre at se på kroppen og bedømme udfra det man ser i spejlet fremfor på vægten. Umiddelbart lyder det, ud fra det du skriver, bestemt ikke som om du bør tabe dig, men det er selvfølgelig altid en god idé at leve sundt.
Mange nytårs hilsner
Anne Marie