Fast partner, og ubeskyttet sex
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej.
Jeg har en fast partner, og vi har været kærester i lidt over et halvt år. Vi begyndte meget tideligt med at have samleje, i starten beskyttet, men nu ubeskyttet. Vi har haft ubeskyttet sex længe nu, men vi har altid lavet “afbrudt samleje”. Vi har sex omkring 2-3 gange om ugen. Og her for tiden er jeg begyndt at have daglige smerter i underlivet, og udsædvanlig hyppig tissetrang (uden smerter). Kan præspermen have gjort mig gravid? Eller kan det være noget helt andet?

Svar:
Hej med dig.
Hvis man har ubeskyttet sex, vil der altid være en risiko for at blive gravid. Det er ikke nok, at drengen trækker sig ud, inden han får orgasme. Jeg kan høre på dit spørgsmål, at du er bekymret for at være blevet gravid og det er nemlig helt rigtigt, at man godt kan blive gravid af den præsperm, der kommer op i underlivet med det samme, når man har ubeskyttet sex. Derfor kan jeg desværre ikke afvise, at dine smerter og den hyppige tissetrang kan være del af en graviditet. Det er rigtig vigtigt at få taget en graviditetstest, så du finder ud af det hurtigst muligt.
Du spørger også om dine symptomer kan være del af noget helt andet. Det kan det selvfølgelig godt. Når man har sex uden kondom, bliver man også mere udsat for at få blærebetændelse, selvom det ikke er noget, man skal gå og bekymre sig om. Det kan ske, hvis man ikke får tisset efter sex. Det kan hjælpe at tisse for at få bakterier fra sæden ud af underlivet. Ved blærebetændelse kan man få smerter i underlivet og man oplever at hele tiden skulle tisse. Det kan især være smertefuldt at tisse. Du skriver dog, at der ikke er smerter, når du tisser og derfor tænker jeg, at det lyder mere sandsynligt, at dine smerter og hyppige tissetrang kommer fra noget andet. Sammen med den ubeskyttede sex vil det ikke være usandsynligt, at du er gravid. Når man har regelmæssig sex med sin partner, vil der også være en større risiko for, at I haft sex, mens du har haft ægløsning, som jo er det tidspunkt på måneden, hvor kvinder kan blive gravide.
Et andet symptom på at man er gravid kan også være, at ens menstraution ikke kommer. Uanset så tænker jeg, at det er vigtigt, at du tager til lægen og får snakket om, hvad det kan være. Og så kan du tage en graviditetstest derhjemme. Graviditetsteste kan købes i alle supermarkeder og de er alle lige effektive. Hvis den skulle vise sig at være negativ, så synes jeg stadig, at du skal ringe til din læge og få snakket om, hvad det kan være.
Det kan godt være svært at gå med tanker om at være gravid helt alene og derfor kan det være rigtig rart at snakke med en om det. Det kan være en du er tryg ved som din kæreste, din mor eller en god veninde.
Jeg håber, at du kunne bruge svaret. Uanset hvad det viser sig at være, så er der hjælp at hente og det er vigtigt, at du søger støtte og trøst, hvis du får brug for det.
De bedste hilsner
Signe M.