Farter rundt i uddannelserne :/
brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Hej Brevkasse. Jeg er en frisk pige på 21 år som har haft mange dage med tårer pga jeg er SÅ frusteret. Jeg har i 2010 afsluttet min hf studentereksamen :O) troede ellers aldrig jeg skulle klare gymnasiet ;) men gjorde DET :D !!!!! hihi. Derefter tog jeg på sygeplejeskole en måned :/ har ellers altid været så vild med at skulle have job indenfor sygehusvæsenet. Men kunen ikke overskue lektierne + at jeg startede sammen med en veninde fra min hf klasse. Skulle jeg aldrig have gjort. Og så var der ddet med den kære patientkontakt når det gjalt sengebad......Nåede aldrig ud i det. Stoppede og kom på en erhvervsskole som industritekniker, bestod grundforløb med karakteren 10, men ingen læreplads. Tog der erfter grundforløbet teknisk designer, bestod med karakteren 10, ingen læreplada. Nu er jeg igang med automatiktekniekr grundforløbet og er egentlig tilmeldt kontor uddannelsen på handelskolen til september. Men det er bare ikked et der trækker. Det er sygeplejeskolen, som ejg lige har sendt en tilmelding til. Bor sammen med min kærste og han vil hjælpe mig med det økonomiske, da han er færdiguddannet smed siden 2010. Tror bare jeg altid har valgt håndværkervejen fordi jeg har været bange for ikke at være klog nok til sygeplejerske, og fordi jeg altid har haft problemer med generthed og sådan i skolen. MEn efter at have gået her på erhvervsskolen med stort set kun drenge/mænd. SÅ er jeg blevet meget mere åben og udadvendt :) og moden!!!! SÅ vil høre jeres mening, skal jeg prøve sygeplejerske igen? Nu har jeg jo haft et par år uden leketier ;o) så føler jeg mangler dem nærmest. Kan I rådgive mig lidt? JEg har de sidte år emget gerne villet være falckredder, men er jeg ikke høj nok til, er kun 162. Så derfor kan jeg kun se mig i jobbet som sygeplerjerske. Også fordi jeg gerne vil have mig en uddannelse hvor jeg er sikret praktikplads, og godt job bagefter. Kontor meldte jeg mig bare ind på fordi jeg fik ros på mit arbejde og blev anbefalet det. Men abre fordi de anbefaler det skal jeg jo ikke bare lade mig friste. Tror jeg har tænkt lidt for meget på bare at få job og tjene penge, da min kærste nu er så langt. Derfor stresser det mig lidt tror jeg. Men har altid været glad for at hjælpe andre, det håndværksmæssige er bare fritidsarbejde/hobby og har haft svært ved at skelne det mellem hinanden. MIt fritidsjob består i at gøre rent, ordne kontorarbejde ( ordre) og være i værkstedet. ( arbejder i et smedefirma). Jeg er begyndt at bore huller i emner og endda vinkelslibe for dem, men stadig - det er kun spændende tror jeg fordi jeg ikke gør det hver dag, men en - to gange i ugen ;) Håber I kan vejlede mig I hvad jeg skal, ud fra det jeg skriver. Har det sidste år haft mange nedture pga. uddannelse valg, og sys mit valg ændre sig hele tiden. Det eneste der ikke ændre sig er at jeg fortrød at jeg stoppede den gang i 2010 på sygeplejeskole!!!! Men tror jeg er mere moden og klar til at tage ansvar nu et par år senere. Noget andet så sys jeg det er pinligt at blive ved med at sige mit valg til folk. SÅ nu når folk spørger sige rjeg kontor, men regner da stærkt med sygeplejerske. Jeg er bare flov over mine mange ufærdiggjorte uddannelse :/ men som min kærste siger er jeg blevet udadvendt, og har fået en masse færdigheder og viden. Altså der er jo ikke mange piger som kan stå med en vinkelsliber, tegne arbejdstegninger og arbejde med en fræser/drejebænk :D det KAN JEG !!!!

Svar:
Kære pige på 21 år
Tusind tak for din mail.
Du lyder som en sej pige, der har masser af gå-på-mod i livet, hvor er det dejligt! Og tillykke med, at du klarer dig så flot i de ting, du kaster dig ud i. Det lyder til, at der er rigtig mange ting, du er dygtig til; du får ros på dit arbejde, du får gode karakterer og klarer en hf studentereksamen på trods af, at du er i tvivl, om du kan. Du kan roligt klappe dig selv på skulderen.
At være dygtig til mange ting, giver mange muligheder og åbner mange døre, men også meget ansvar. For hvad skal du så vælge? Og hvad hvis du vælger forkert? Du har prøvet mange ting af. Ikke alt er gået, som du ønskede, men alle de erfaringer, som du har gjort dig, kan være gode. For de har give dig et grundlag at træffe et valg ud fra nu. Du lyder til at være en pige, der tager ansvar for sine handlinger, og det er rigtig godt, men i forhold til flere af dine uddannelsesforsøg, hvor du ikke har kunnet få en læreplads, er det et ansvar, du ikke skal tage på dig. Det er desværre sådan, at det er svært, også for de dygtigste, at få en læreplads i dag. Det er et kæmpe samfundsmæssigt problem, der rammer mange unge, og desværre også dig.
Jeg kan godt forstå, at du gerne vil vælge en uddannelse, hvor er garanteret en praktikplads og har gode muligheder for job bagefter. Og du er så heldig, at du har en sød kæreste, der bakker dig (økonomisk) op i dit valg og også kan se, at du er blevet mere udadvendt og har fået masser af viden. Når du skriver, at det eneste, der ikke har ændret sig for dig er, at du har fortrudt, at du stoppede på sygeplejeskolen, så lyder det faktisk på mig til, at du allerede selv har truffet valget: at starte på sygeplejeskolen igen. Jeg vil ønske dig tillykke med det valg, som lyder som det helt rigtige for dig. Ret du bare ryggen, glem alt om, hvad de andre siger, og se livet i øjnene - du er på rette vej.
Held og lykke med det.
Venlig hilsen Tina.