Falder for en anden end min kæreste

brevkassespørgsmål

Falder for en anden end min kæreste

brevkassespørgsmål af
Amalie
18 år
Oprettet 1 år 3 måneder siden

Hej, jeg er en pige på 18 år. Jeg har haft en rigtig dejlig kæreste gennem det sidste års tid. Jeg elsker ham og er rimelig sikker på jeg stadig er meget forelsket i ham. Vi har været slået op 1 gang for 7 måneder siden, hvor jeg slog op med ham, fordi jeg ikke følte jeg var forelsket længere, men kun i en uge og så fandt vi sammen igen og har været sammen igen siden. Vi hygger os rigtig meget når vi er sammen. Dog føler jeg nogle gange vi ikke har meget tilfælles, vi sidder altid bare og ser film og snakker og griner ikke rigtig så meget sammen. Ikke så meget som jeg havde forestillet mig jeg ville have inden jeg fik en kæreste. Jeg er et kæmpe trygheds menneske, og har engang imellem været bange for at jeg kun er sammen med ham for trygheden og ikke fordi jeg er smaskforelsket. Der er så sket det at jeg var i byen for 5 dage siden, uden min kæreste, bare med nogle veninder. Det skal lige siges at jeg går i byen meget sjældent, og drikker heller ikke voldsomt meget alkohol når det er. Men i byen mødte jeg en dreng, som jeg sad og snakkede med inde på en bar i 3 timer. Vi snakkede åbent omkring at jeg har en kæreste, så jeg skjulte ikke noget for ham, og han lagde heller ikke særlig meget an på mig. Vi flirtede en meget lille smule, men helt uskyldigt. Mine veninder synes heller ikke jeg gjorde noget forkert i at sidde med ham. Dog klingede vi fra det første sekund vi snakkede sammen, vi grineded voldsomt meget og vi lærte hinanden og kende rimelig meget. Vi fik så hinanden på snap efterfølgende. Morgenen efter var jeg sikker på at det bare var hyggeligt fordi vi begge var fulde, men vi skrev så sammen hele søndag, og mandag, og så mandag aften facetimede vi i 3,5 time om aftenen. Det var her jeg kom for alvor i tvivl om mit forhold med min kæreste. Vi facetimede så igen 3 timer tirsdag og 2,5 time onsdag. I dag er det torsdag. Han er virkelig dejlig og sød, og vi griner konstant. Jeg føler jeg har kendt ham i flere måneder. Men det gør jeg ikke, og det ved jeg godt. Jeg må indrømme han er meget interesant og jeg har rigtig meget lyst til at udforske tingene med ham, for han har alt det som jeg elsker ved min kæreste, samt alt det jeg har manglet hos ham. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg er bange for det er nyt og spændene fordi jeg kender min kæreste så godt at det ikke rigtig er det længere. Jeg er også bange for at ham fra byen bare er interesant i et par uger og så dør det ud. Jeg ved ikke om jeg skal sige det til min kæreste nu, eller om et par uger for at se om det dør ud med ham fra byen eller om det fortsætter og jeg begynder at blive glad for ham. Jeg tør nemlig ikke at sige noget nu, uvidende om alting, fordi jeg går i klasse med min kæreste. Og vi er i samme vennegruppe, så det sætter meget på spil føler jeg. Jeg har virkelig brug for et råd til hvad jeg skal gøre i den her situation. Skal jeg udforske det med ham fra byen, og slå op med min kæreste nu? Skal jeg fortælle dette til min kæreste og se hvordan han tager det at jeg også har fået interrese for en anden? Skal jeg vente og se hvordan det udvikler sig med ham fra byen, og derefter fortælle det til min kæreste?

Svar:

Kære dig

Mange tak for dit ærlige brev. Jeg kan godt forstå, at tvivl i parforholdet kan fylde meget. Og jeg læser ud fra dit brev, at det er noget som fylder meget for dig, lige nu. Så jeg håber at kunne hjælpe dig lidt på vej med mit svar.

Du fortæller, at du har haft en rigtig dejlig kæreste gennem det seneste års tid, udover en pause hvor du ikke følte du var forelsket længere. Du fortæller også, at du nogle gange ikke føler at I har så meget til fælles, og at du nogle gange har været i tvivl om du er sammen med ham bare for trygheden og ikke fordi du er smaskforelsket, og fordi tryghed er vigtigt for dig.

Det synes jeg er et godt sted at starte. Hvad vil det sige for dig, at være smaskforelsket? Har du en forventning om, at du til alle tider kan være smaskforelsket i din kæreste – også efter flere år? Er det en nødvendighed for at have en kæreste? Jeg tænker, at forelskelsen i næsten alle forhold langsomt forsvinder over tid.

Men det behøver ikke være en dårlig ting, da forelskelsen kan ændre form, og blive til en dybere følelse af kærlighed til en anden person, i takt med at man lærer flere gode (og dårlige) ting at kende ved sin partner. Med tiden kan man altså blive mere forbundene og trygge ved hinanden, frem for de intense følelser af forelskede, selvom der kan være ”rester” af forelskelsen i lang tid efter man har lært hinanden at kende.

Så jeg kan sagtens følge dig i, at du nu har mødt en ny spændende person, og den brusende, vilde følelse af forelskelse kan være meget forførende, og svær bare at lade ligge. Men det helt generelle mønster i kærlighedsforhold er jo nok, at forelskelsen dæmper sig med tiden. Og derfor er det måske en idé lige at se tiden og følelserne lidt an, inden du uden videre slår op med din kæreste?

Noget der måske er værd at tænke over, er hvad det er du føler at du mangler i dit nuværende forhold. Og måske endnu vigtigere: at tage en ærlig og åben snak med din kæreste om, hvad det er der sker inden i dig lige nu, men mest med fokus på jeres forhold.

Du skriver, at den nye fyr har alt det du elsker ved din kæreste, og alt det du har manglet hos ham. Hvis du ved, hvad det er du mangler, så kunne det måske være et godt udgangspunkt for en god snak med din kæreste om, hvad det er – og hvad der kan gøres? I den forbindelse er det måske også værd at overveje, hvorfor du har valgt at bruge så meget tid som du har, på at være i kontakt med fyren fra baren. Hvad er det, han giver dig, som din kæreste ikke gør?

Jeg skal ikke kunne sige, om det er en god ide at dele din interesse for ”ham fra byen” med din kæreste lige nu. Men noget mere generelt jeg kommer til at tænke på, når jeg læser dit brev, er at jeg får en fornemmelse af, at du tænker at græsset altid er grønnere på den anden side, når det kommer til kærester. Jeg tænker, at græsset altid er grønnest der, hvor man vander det, og der hvor man retter sit fokus og sin energi, er der hvor kærligheden kan gro.

Jeg håber at du kan bruge mit svar, og så ønsker jeg dig held og lykke med kærligheden. Du er altid velkommen til at skrive herind igen, hvis du får lyst til det.

Kærlig hilsen Jeppe

cyberhusebbes billede
Jeppe fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål