Førstegangssex <3
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej Jeg er så heldig at have fået den dejligste kæreste! Vi har egentlig godt snakket om vi ikke skulle have sex, men jeg sagde at jeg ikke var klar. Eller jeg er klar, jeg har rigtig meget lyst. Men... Jeg var ikke lige på p-piller den dag, da jeg forventede menstruation indenfor den uge, og faktisk skulle den været kommet præcis den dag vi talte om det. Så det var primært grunden til jeg sagde fra på det tidspunkt. Men har som sagt rigtig meget lyst til ham. Er bare lidt nervøs. Så jeg har et par spørgsmål omkring sex og det kvindelige kønsorgan. Først og fremmest, så er lidt vigtigt med et hurtigt svar, da min kæreste og jeg muligvis har planer om sex inden for de næste to uger. Jeg har læst en del op på de forskellige ting, men der er stadig nogle konkrete spørgsmål, som jeg ikke rigtigt har fået svar på. 1) Når manden har fået kondomet på, og har været inde og udløse, så vil hans penis blive slap, ik? Vil det have nogen betydning på kondomet og sædet derinde? For tænker måske at der er en mulighed for, at der kan komme sæd ud af kondomet, når manden bliver slap. Er det en risiko? 2) Vil det betyde noget, hvis man endnu ikke har fået en finger op i skeden før man har samleje? Altså, vil det have nogen betydning, at man får en penis op i en, før at man har fået udvidet, eller har prøvet, at have en finger derinde først? Og er det klogt? 3) Er det muligt, at jomfruhinden kan sidde så tæt på indgangen til skeden, at den kan mærkes og forhindre en at få en finger derop? 4) Er det muligt, at livmordhalsen tingen sidder tæt på indgangens indgang, at man ikke kan få noget som helst op i skeden? 5) Hvad er et godt forespil? Synes nemlig at vi sidst have noget godt kørende. Det var lidt ala "samleje-med-tøj-på". Han gned sin stive penis mod mit kønsorgan. Som om vi havde sex, men uden at rigtig have det, da vi havde tøj på. Men tænkte på om der var nogle gode ting, som kunne være en ide at overveje at udforske? 6) Hvad er jeres bedste råd når man skal have sex første gang? 7) Jeg har et problem med at slappe af i mit underliv. Tror også at det er én af grundene til at jeg ikke har kunnet få en finger op i skeden. Jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg kan slappe mere af. Hvordan kan man slappe af i underlivet? Er det sådan at der er nogle øvelser, som er en god ide at lave? Og kan det lade sig gøre at få en penis op i skeden, hvis man ikke er helt afslappet? 8) Og vigtigst af alle mine spørgsmål. Hvor meget bløder man, når man har sex for første gang? Eller bløder man kun, hvis jomfruhinden sprænges? For jeg har muligvis allerede sprunget min ved springgymnastik :3

Svar:
Kære du
Det er godt, at du skriver ind, når du er usikker. Du har mange spørgsmål, og jeg skal nok forsøge at svare på dem alle sammen.
Til dit første spørgsmål: Ja, penis bliver slap, når manden har fået udløsning. For at undgå, at der kommer sæd ind i skeden, skal manden derfor trække sig ud umiddelbart efter, at han er kommet. På den måde når penis ikke at blive så slap, at sæden løber ud i skeden.
Så vil jeg gerne sige lidt om jomfruhinden. Jomfruhinden er ikke reelt en 'hinde', og den springer ikke nødvendigvis ved samleje. Det tekniske kan du finde via google, både information og dr har f.eks. skrevet artikler om det. Den korte version er, at det man tidligere kaldte jomfruhinden er en lille slimhindefold ved indgangen til skeden, der med tiden bliver mere elastisk og fleksibel, bl.a. så menstuation kan komme ud, og senere at en penis kan komme ind. Man bruger i dag bl.a. udtrykket 'kønskrans' til at beskrive denne del af underlivet. Denne dækker sjældent hele skeden, og revner ikke nødvendigvis under sex. Så selvom nogle bløder ved første samleje, er det ikke alle, og dem der gør, bløder sjældent særlig meget.
Du skriver, at det er svært for dig at få noget op i skeden. Som nævnt er det ikke en 'jomfruhinde' der sidder i vejen, fordi du stadig er jomfru, men der kan stadig godt være et stykke slimhinde, som kan forhindre passagen. Det er dog sjældent, at denne er så tæt, at det er helt umuligt at få noget igennem. Som du selv er inde på i dit syvende spørgsmål, så hjælper det at slappe af, når man skal have noget op i skeden. Man kan typisk godt få noget op uden at slappe af, men så risikerer man, at det bliver meget smertefuldt.
Det er en rigtig god idé at have fået finger inden man skal have samleje. En finger er typisk mindre end en penis, og det kan være godt at 'øve sig' ved at få finger. At få finger kan også være et fint forspil til samleje, også efter første gang.
Det lyder på mig som om, at dig og din kæreste er klar på at gå til sexen med det samme, men jeg vil uden tvivl råde jer til at tage den lidt mere med ro. At have 'samleje-med-tøj-på' er en fin start, men prøv også at udforske hinandens kroppe uden tøj på. Rør ved hinanden, kys hinanden. Gør hvad der føles naturligt, uden at I nødvendigvis behøver at have sex med det samme. Dette er især vigtigt den første gang, og især når du skriver, at du har svært ved at slappe af. Ved at bruge meget lang tid på forspillet, hvor I langsomt rører ved hinanden, kan du blive mere våd og mere afslappet. Når I har rørt lidt ved hinanden på resten af kroppen, og du er blevet våd, vil han kunne prøve at give dig finger. Igen tag den helt med ro, og hvis du ikke er våd eller klar nok, så fortsætter I bare med at røre ved resten af kroppen. Små skridt!
Mit bedste råd vil derfor være at starte langsomt ud, varme op og huske at slappe af. Og når I kommer til selve samlejet: husk kondomet.
Og så til sidst: Husk at der ikke er nogen stress. Du behøver ikke at have sex, hvis du ikke har lyst endnu, eller hvis du endnu ikke er tryg ved det. Tag den med ro, så skal det nok blive en god oplevelse.
Venligst
Luna