Første pige med mens
brevkassespørgsmål af
Anonym
11 år
Hej jeg er en pige på 11 år jeg er den første på min årgang der har fået menstraion. det vil sige at når jeg skal på toilette skal jeg altid have min taske med og det opdager drengene til og så råber de så noget som: pas hun ikke begynder og bløde på jer. og jeg er så træt af det og pigerne de spørg altid hvorfor jeg ikke skal i bad til idræt den gang om måndenen jeg har mens hvordan får jeg dem til at holde op? hilsen den irerteret pige,

Svar:
Kære irriterede pige,
Tak for dit brev! Hvor er det sejt af dig, at du skriver her ind.
Det er ikke altid let at være den første til noget. Særligt ikke når det handler om kroppens udvikling. Når man som dig, er den første på årgangen til at få sin menstruation, kan man blive meget selvbevidst og komme til at føle, at alle holder øje med én og følger med i, hvornår man skal på toilettet og hvordan man opfører sig. Og det er ikke særligt rart. Derfor kan jeg godt forstå, at du synes det er ubehageligt, at de andre snakker om det, kommenterer på det og spørger ind til det, når du har din menstruation. Det er en ret privat og intim ting, som man ofte ikke har lyst til, at andre skal være en del af. Heldigvis er der forskellige ting du kan gøre, for at de andre ikke blander sig så meget.
I forhold til drengene tænker jeg, at det kan være en god idé at sige direkte til dem, at du ikke bryder dig om, at de råber den slags ting efter dig. Hvis du ikke har mod på at sige det direkte til dem, kan du også bede dine veninder om at sige det til dem. Eller du kan tale med en lærer, der kan tage en snak med drengene om, at det faktisk ikke er rart for dig, at de råber sådan efter dig. For jeg kan godt forstå, at du ikke synes det er rart at blive råbt efter på den måde. Og det er heller ikke orden, at de behandler dig sådan.
I forhold til pigerne, der spørger ind til, hvorfor du nogle gange ikke går i bad efter idræt, tænker jeg, at det måske kan være en god idé, at starte ud med at fortælle dem, at du har din menstruation i dag, og derfor ikke går i bad efter idræt. Så har du fortalt dem det allerede inden de når at spørge, og på den måde er det dig, der bestemmer hvor meget eller lidt du har lyst til at fortælle. Imidlertid er det dog vigtigt at få et bad efter idræt. Derfor tænker jeg, at du måske kan snakke med din lærer om, om der er et sted, hvor du kan gå i bad alene, eller om du kan få lov til at gå ud i badet fem minutter før de andre. Så får du nemlig stadig dit bad, men undgår at gå i bad sammen med alle de andre, når du har din menstruation.
Menstruationen i sig selv kan du ikke gøre noget ved, da det er noget alle piger og kvinder får på et eller andet tidspunkt i livet. Nogle får den første gang når de er 10 år gamle, andre når de er 16 eller 17 år gamle. Og begge dele er lige normalt. Det betyder også, at selvom du lige nu er den eneste på årgangen, der har fået din menstruation, så vil de andre piger i klassen også få den på et tidspunkt. Det ændrer selvfølgelig ikke ved, at det er rigtig ubehageligt, når andre følger med i og kommenterer på, når man har sin menstruation. Men det kan måske være en lille trøst at vide, at de andre piger i klassen også får deres på et tidspunkt.
Jeg håber du kan bruge svaret, og ønsker dig held og lykke!
De bedste hilsner,
Stine