Føles unaturligt at kalde min far for far

brevkassespørgsmål

Føles unaturligt at kalde min far for far

brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
Oprettet 3 år 1 uge siden

Hej brevkasse. Jeg skriver fordi jeg har et problem med at kalde min far for far. Jeg har aldrig været tæt med ham men han er min biologiske far og har været der hele mit liv. Jeg har altid været mors pige og ja aldrig rigtig snakket med ham om de vigtige ting i livet. Jeg har altid gået til min mor med det hele. Når jeg omtaler ham kalder jeg ham far og det har jeg det ok med, men når jeg skal kalde på ham har jeg det virkelig ubehageligt med at kalde ham far og vil faktisk helst kalde ham ved navn. Det føles unaturligt på en måde. Jeg ved ikke helt hvorfor jeg har det sådan eller om jeg bør prøve at vende mig til det.

Mvh mig

Svar:

Hej med dig

Tak for dit brev. Der er naturligvis stor forskel på, hvor tætte vi er med vores forældre og på, hvilken forælder vi mest kommer til, når vi har brug for at snakke. Det er også helt normalt, at være mere knyttet til den ene forælder end til den anden.

Hvis du selv har det fint med, at du ikke kalder din far for far, når du kalder på ham, så tænker jeg ikke at det er noget du behøves at ændre - jeg synes, at du skal gøre det der føles mest naturligt for dig. Hvis du godt kunne tænke dig at blive tættere med din far, så kunne du jo overveje at spørge ham, om I skulle begynde at lave noget sammen. Måske kan I finde en ting som I begge to interesserer jer for eller begge godt kan lide at lave. Hvis man laver nogle aktiviteter sammen, er det ofte sådan, at man helt naturligt kommer til at snakke mere sammen og måske vil det på den måde, komme til at føles mere naturligt for dig, at betro dig mere til din far. Hvis du har mod på det, kan du måske også prøve at spørge din far, om det er noget han har tænkt over og, i så fald, hvordan han har det med det.

Alt i alt, er det helt normalt at have det sådan, og det er helt normalt at kalde en forælder ved fornavn, i stedet for far eller mor. Hvis det er det der føles naturligt at gøre dig for, så er det bare det du skal gøre. Jeg håber du kan bruge mit svar - ellers er du altid velkommen til at skrive herinde igen.

Mange hilsner

Nanna

cyberhusnannas billede
Nanna fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål