Føler Mig Så Tyk? :/

brevkassespørgsmål

Føler Mig Så Tyk? :/

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år

Heij, jeg er en pige på 15.. hele mit liv har jeg levet i mobning, helt fra mindste klasse.. har altid fået kastet ord i hovedet om at jeg var lille, og fed.. og her de sidste år er jeg begyndt selv at indse det..

mine veninder siger at jeg har en flot krop, og at jeg ikke må tabe mig mer, men jeg blir ved :/.. jeg vil tabe mig .. mer og mer , og har en drøm om at komme under 45 kg som snart er virkelighed.. jeg er 165 høj, og vejer 48 kg nu. føler mig rigtig tyk, og nu er jeg begyndt at spise mindre, og i perioder så kan jeg slet ik føle mig sulten, og når jeg ser/tænker på mad så får eg kvalme,. spiser så sundt jeg nu kan, og træner når jeg kan..

lever et meget isoleret liv her hjemme,. har mange problemer med mine forældre, og bryder mig enlig ikke om at være her hjemme.. de har konfronteret mig med om jeg har bulemi pga de ku se at jeg tabte mig , men de har den tanke væk igen.. sulter ikke mig selv, men spiser mindre og træner bare meget.. hader min krop så inderligt meget:'/ men og blir skør af at alle fortæller mig min krop er god...

nogle siger at jeg har spiseforstyrrelse? eller at jeg er ved at få en spiseforstyrrelse.. men ved ikke hva jeg ska tro på.. har læst symtomerne for det, og har de fleste.. men.. er der noget jeg kan gøre for at finde ud af om jeg har spiseforstyrrelse? eller noget andet? eller hvad er der galt med mig :'(

Svar:

Kære pige 15 år.

Tak for din henvendelse.

Jeg føler med dig og jeg læser dit spørgsmål som et råb om hjælp.

Jo - i mine øjne har du en spiseforstyrrelse. Når du gennem lang tid har vænnet dig af med at spise ret meget og du nu i perioder slet ikke føler dig sulten, er det et billede på at du har sultet dig længe. Derfor er det vigtigt at du nu får hjælp til, at få hul på hvad det er der driver dig til det.

Mad og følelser er meget dybt forbundet. Og du beskriver selv så fint, at du tidligere har fået at vide at du er lille og fed.

Når man hører et budskab ofte nok, vil det automatisk blive en del af ens underbevidsthed. Alle forsøger at passe ind og undgå at være anderledes, det ligger dybt i os mennesker. Det er smertefyldt og angstfyldt at være udenfor, specielt for et barn. Det vil sige at vi sørger for at ændre os på de områder, der er blevet peget på, så vi kommer til at ligne flokken.

Selvom dine veninder siger at du har en flot krop og ikke må tabe dig mere, kan du ikke helt høre det. Du har den indre stemme der styrer dig, fra dengang du tog beslutningen om at passe ind, for at blive anerkendt.

Du skriver at du hader din krop. Jeg tænker at det er de følelsesmæssige sår du skal have hjælp til at få helet og det kan du ikke gøre alene.

Det bedste vil være at du fortæller dine forældre om hvordan du har det. Det lyder til at de er bekymret og måske kan de hjælpe dig med at få den rigtige hjælp. Det næste skridt vil være at besøge din læge og fortæl ham/hende om alt det du har fortalt mig. Måske kan din læge skrive en henvisning til en psykolog eller psykoterapeut.

Indtil du får hul på den snak, kan det være en god ide at ringe til telefonrådgivningen i LMS (landsforeningen mod spiseforstyrrelse)70101818. Nogle af rådgiverne har selv haft en spiseforstyrrelse og andre har rigtig meget erfaring med at hjælpe og svare på spørgsmål fra unge om spiseforstyrrelser. Prøv at give dem et kald.

Jeg vil også foreslå dig chatten her i Cyberhus, hvor du anonymt kan chatte med en voksen. Du har brug for at sætte flere ord på din situation og måske kan chatten hjælpe dig med det. Den har åben mandag til torsdag kl. 15-19.00

Jeg håber virkelig at du tager dette seriøst, for du har brug for hjælp til at få hul på det du bærer rundt på indeni.

Dbh Else Marie