Føler mig forkert
brevkassespørgsmål af
Mikas
10 år
Hej. Jeg bor på et opholdsted jeg bliv fjerne af nogen fra kommunen jeg været hjemme at bo men fjerne igen nu må jeg ikke se mine forældre før efter jul de mener jeg bedst af ro og en fast rutine og bliver frustrer og ked af det nu det weekend og jeg skal blive her os der hjemme er mig og 2 store på 14-15år som. Jeg ikke gider lege med jeg føler jeg ikke høre til og hader mit liv vil helst bare løbe væk og aldrig komme tilbage

Svar:
Kære du.
Noget af det værste man kan føle er, at man er forkert, at man ikke hører til eller passer ind der, hvor man er. Så jeg kan godt forstå, at du er rigtig ked af det og bare gerne vil væk fra det hele. Det kan også føles helt urimeligt, hvorfor det lige netop er dig, der skal bo på et opholdssted og at du ikke må se dine forældre. Det kan føles som om hele verden er imod en, når sådan noget sker, og der intet er man kan gøre. Men det er vigtigt, at du prøver at huske på, at intet af det, der er sket for dig, er din skyld, og der er absolut intet galt med dig. Det kan måske også hjælpe lidt, hvis du prøver at tænke på, at grunden til at du er der, hvor du er, er fordi der er nogen, der gerne vil passe på dig og sørge for, at du har det godt - selvom det måske ikke lige kan virke sådan.
Når man har det svært og synes det hele er urimeligt, så kan det være rigtig godt at snakke om det. Derfor er det også rigtig godt, at du har skrevet ind til os og fortalt om, hvordan du har det. Jeg tænker på, om du også ville have mod på at fortælle en voksen på dit opholdssted, hvordan du har det? Det kan nemlig være rigtig godt, hvis de voksne omkring dig ved, hvordan du har det, og at du faktisk er rigtig ked af det hele og ikke har lyst til at være der. Du kan måske fortælle det, som du har skrevet i dit brev, hvis du ikke helt ved, hvordan du kan sige det. Det kan godt være, at de ikke kan gøre så meget ved din situation lige nu, men måske du vil få det bedre, hvis du taler om, hvordan du har det. Det kan også være, at I kan snakke om, hvad du kan lave i weekenderne, når der ikke er så mange andre børn at lege med.
På mandag d. 20. november har vi her på Cyberhus en gruppechat for børn mellem 9-13 år kl. 17.30-20.00, og hvis du har lyst, kan du måske komme ind forbi og snakke med nogle andre børn om, hvordan du har det? Det kan være, at der er nogle andre, der er i samme sted som dig og kan give dig nogle gode råd, eller du kan fortælle om dine oplevelser med at bo på opholdssted.
Til sidst vil jeg gerne igen sige, at du ikke er forkert og der er intet galt med dig. Du er desværre bare i en rigtig træls situation, hvor der er sket nogle ting, som du ikke kan gøre for, men som desværre går udover dig, og derfor håber jeg, at du vil overveje at snakke med en voksen om, hvor ked af det du er. Husk du også altid er velkommen til at skrive til os igen, enten her i brevkassen eller i chatten, hvis du har brug for at tale med en voksen.
Mange hilsner Pernille