føler jeg ikke er god nok
brevkassespørgsmål af
Pige på 12
12 år
Hej er en pige på 12.
Føler tit jeg ikke er god nok til at leve, og græder tit om aften og når jeg kommer hjem for skole, også selvom jeg ikke helt ved hvorfor.

Svar:
Kære dig,
Det lyder slet ikke rart, at du har det sådan. Det er godt, at du har skrevet herind, så du kan få hjælp til, hvad du kan gøre.
Du skriver, at du tit føler, at du ikke er god nok, og at du også tit græder om aftenen, og når du kommer hjem fra skole. Det lyder ikke godt, at du har det sådan, og jeg tænker, at der må være noget, der gør, at du ikke har det særlig godt lige nu. Også selvom det kan være svært at sætte ord på, hvad det skulle være.
Du skriver, at du ikke ved, hvorfor du har det sådan. Indimellem kan man godt have en følelse af, at der er noget galt, selvom man ikke helt ved, hvad det er.
Det er ikke særlig rart at have det sådan, og slet ikke, når du føler, at du ikke er god nok til at leve. Jeg tænker, at det er rigtig vigtigt, at du får talt med nogen om, at du har det sådan her.
Du skal ikke gå og være ked af det for dig selv, og jeg vil også gerne fortælle dig, at du er god nok, lige som du er!
Jeg tænker, det vil være rigtig godt, hvis du har en voksen, du føler dig tryg ved, som du kan fortælle, hvordan du har det. Det kan være din mor, far, mormor, eller måske du har en nabo, en lærer eller en venindes mor, som du har det godt med?
Det kan være rigtig hårdt at gå rundt med tanker om, at man ikke er god nok, og at man ikke har det godt. Det kan også være svært selv at finde ud af, hvad man skal eller kan gøre ved det. Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at skulle tale med nogen om det, når du ikke helt selv ved, hvorfor du har det sådan, men uanset så er det godt at få det sagt, så der er nogen, der kan være opmærksomme på dig. Nogle gange kan det også hjælpe, når andre spørger ind til forskellige ting, så man selv kommer til at tænke lidt over, hvad der kunne være grund til, at man ikke har det godt.
Derfor er det vigtigt, at du får talt med nogen, som kan være der for dig.
Du er meget velkommen til at logge ind på Cyberhus' 1-1chat, hvor en rådgiver vil sidde klar til at snakke med dig, om lige det, du har brug for.
Der findes også Børnetelefonen, som du også kan chatte med, men det er også en mulighed at ringe til dem, hvis du har lyst til det.
Jeg håber, det var svar på dit brev. Jeg håber, at du får talt med nogen om det, så du kan få det bedre. Det fortjener du!
De venligste hilsner,
Kathrine.