Føler ikke godt om mig selv
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej cyperhus, mit problem er at jeg har oplevet meget hårtab på det seneste. Jeg skal snart til lægen med det, men uanset hvad årsagen er vil jeg ikke kunne få alt håret tilbage og hvis jeg kan vil det nok tage flere år. Jeg føler mig virkelig grim og jeg ville ønske at jeg så anderledes ud. Der er også mange fra min klasse som har sagt noget ondt om mit hår til mig, så alle andre ligger også mærke til, de ved bare ikke hvad der foregår. Jeg hader virkelig mig selv og det fylder alt for meget. Det her lyder måske lidt mærkeligt, men nogen gange tænker jeg på at jeg nok aldrig kan få en kæreste pga mit udseende og alle andre piger fra min klasse er virkelig smukke. Jeg tror ikke at der er nogen som kommer til at elske mig andet end min familie i mit liv :(

Svar:
Kære du
Jeg kan godt forstå, at du synes, at det er ubehageligt at have tabt dit hår. For rigtig mange så bliver ens hår en stor del af den, man er, og derfor kan det være rigtig trist og svært at miste noget eller alt sit hår. Det bliver absolut heller ikke lettere af, at nogle af dem i skolen har sagt onde ting til dig om dit hår. Det er jeg rigtig ked af, at du har skullet opleve. Det er slet ikke okay, og det synes jeg slet ikke, at de kan være bekendt.
Du skriver, at du hader dig selv, og det gør ondt helt inde i mit hjerte at høre det. For selvom jeg godt kan forstå, at du synes, at det er svært at have mistet dit hår, så er det også vigtigt for mig at sige, at du ikke er dit hår. Du er din helt egen person, og dit hår er noget, der har været en del af dig, men det er ikke den, du er, og det er bestemt ikke det, som bestemmer, om du er smuk eller ej. Man kan være rigtig smuk med hår, og man kan være rigtig smuk uden hår. Man kan være smukt med langt hår eller kort hår, eller tykt hår eller tyndt hår. I mine øjne er det nemlig det indeni, som tæller. Alt det udenpå det kan vi diskutere fra nu af og til vi er gamle og grå. Vi kommer aldrig til at blive enige, for det er forskelligt, hvad vi ser som smukt. Du ER smuk, og det er du, fordi det er vi allesammen på hver vores måde. Derfor er jeg også helt sikker på, at der nok skal være én, som vil elske dig præcis som du er, uanset om du har tabt hår eller ej. Det fortjener du. Så mit bedste råd til dig, det er, at elske dig selv, som du er nu. Fordi det er lige præcis sådan, du skal være, og hvis de andre i skolen ikke kan forstå det, så er det deres problem. Måske de en dag bliver klogere og vil krumme tæer over, hvordan de har opført sig?
Jeg vil dog også nævne, at hvis du virkelig synes, at det er svært at acceptere dit hår, som det er nu, så kunne det være en mulighed at tale med dine forældre om en paryk? Man kan få nogle, som er meget naturlige i dag, og der findes masser af mennesker, som går med paryk uden, at andre kan se det. Det kan I eventuelt også tale med din læge om. Jeg synes dog, at det er vigtigt, at hvis du vælger at ville gå med paryk, så skal du gøre det for din egen skyld, og ikke for andres.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Hvis du har brug for at tale med nogen om det hele, så har du altid mulighed for at kigge forbi brevkassen igen eller at kigge forbi vores SMS-rådgivning. Her sidder vores søde rådgivere klar til en snak, hvis du har brug for det.
De bedste hilsner,
Dagmar