Fødselsdage - et sandt mareridt
brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Hej. Jeg har fødselsdag [snart], men jeg glæder mig overhovedet ikke. Jeg har tidligere haft mange problemer forbundet med fødselsdage. I folkeskolen måtte mine klassekammerater tvinges til at komme til min fødselsdag (imens jeg boede ved min biologiske familie). De senere år har det heller ikke virket som den store begejstring, når jeg havde fødselsdag. Enten meldte man afbud i sidste øjeblik, eller også kommer man lige 1 time for sent. Sidste år holdt jeg stor fødselsdag for min familie. Og jeg rendte frem og tilbage og sørgede for det hele. I år kan jeg ikke holde fødselsdag, fordi jeg skal flytte, og hele min lejlighed er pakket ned. Og jeg har det rigtig skidt med det, fordi min fødselsdag af en eller anden grund betyder så meget. Jeg har snakket med min psykolog om det, og hun har bare sagt, at hun godt kan forstå mig. Men ja det er da fint, men det hjælper mig bare ikke lige det store. Er det her typisk eller? Og hvad skal jeg gøre for at få et bedre forhold til min fødselsdag? Jeg har aldrig haft en fødselsdag, hvor jeg rigtig har kunnet nyde det og været 100 % glad. Det påvirker mig virkelig, og alligevel tænker jeg: "Come on, det er en fødselsdag". Synes faktisk, at det er lidt plat at jeg har det sådan. Håber på, at I kan svare.

Svar:
Hej
Jeg synes på ingen måde, at det er ”plat” at du har de følelser omkring din fødselsdag. Jeg kan faktisk godt genkende det selv. Da jeg var barn, var mine fødselsdage hos mine forældre heller ikke en af de dage, de andre børn glædede sig mest til, tværtimod!
Mange af de andre forældre arrangerede til deres børns fødselsdage alverdens sjove lege, skattejagter og masser af lækker mad, men hos mig fik vi oftest bare en kagemand fra bageren og så en tur på legepladsen, ikke særlig spændende. Derfor har jeg faktisk også altid følt lidt specielt omkring min fødselsdag, og siden jeg flyttede hjemmefra, har jeg altid prøvet at gøre det meget ekstraordinært med rigtig god mad og sørget for at have alle de mennesker, jeg holder af, omkring mig.
Jeg tror, det er vigtigt, at du finder ud af mere præcis, hvad grunden er til, at din fødselsdag betyder så meget for dig – er det fordi du har mange dårlige minder, som du gerne vil erstatte med nye gode minder? Eller er det måske fordi, at du har brug for at føle, at familie og venner har lyst til at komme og
fejre dig, modsat klassekammeraterne som skulle tvinges med eller kom for sent?
Og vigtigst af alt – hvad skal der til, for at du har en god fødselsdag? Hvad er vigtigt for dig og gør dig glad?
Måske du skulle vælge, at hvert år på din fødselsdag så laver du et eller andet du holder af, tager i zoologisk have, i Tivoli eller ud og spise noget lækkert mad sammen med nogle få personer, som du holder af, og som du ved gerne vil være med til at gøre denne dag speciel for dig – eller måske bare
tage af sted helt alene og tænke på alt det gode i livet og nyde, at du kan bruge dagen kun, som du ønsker det.
Så kan du jo altid invitere din familie og/eller venner til noget lidt mere uformelt aftensmad, hvor du så måske ikke har helt så høje forventninger, fordi du allerede har fejret dig selv på den måde, der betyder mest for dig.
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig, og at du får en dejlig fødselsdag, for det fortjener du.
Mange hilsner
Camilla