Fætter flirter med søster
brevkassespørgsmål af
Moh
17 år
Hey. Jeg har på det sidste oplevet at min fætter flirter helt vildt med min lillesøster, altså hans kusine.. og nu er han begyndt at lade som om de er kærester over for hans venner, krammer og holder i hånd osv. Synes det er mega klamt at se på og blir pisse sur på ham men ved ikke hvad jeg skal gøre for det virker også som om min lillesøster godt kan lide det... Har snakket med ham om det og spurgt hvad han har gang i og han griner bare og lader som om det er sjovt, men bliver så sur at jeg kunne smadre ham.. Har snakket med mine forældre om det også men de siger at det må de selv om. PS. Min fætter er 20 og søster lige blevet 15. Er det mig der tager det for tungt og burde jeg bare være ligeglad?? Jeg får bare en klam følelse i kroppen og er 100% sikker på han udnytter hende fordi hun er en meget smuk pige.. Jeg ved nemlig han også snakker med andre, og så er de jo fætter/kusine så de skal selvfølgelig ikke være kærester (tænker jeg) men hvorfor er mine forældre så ligeglade? Og hvorfor får jeg det så slemt med det? Hvordan kan jeg takle det?

Svar:
Hej Moh
Jeg kan godt forstå at du er ked af din fætters opførsel.
Lad mig starte med at slå fast at det selvfølgelig er din søsters og fætters egen beslutning, om de faktisk vil have et seksuelt eller et kæreste forhold med hinanden. Det er ikke ulovligt eller forkert.
Et forhold mellem fætter og kusine, kan nogle gange være lidt problematisk. Særligt hvis forholdet går i stykker, og man efterfølgende er tvunget til at blive ved med at se hinanden, fordi man jo er i familie.
Jeg tænker du er meget frustreret, fordi du gerne vil passe på din lillesøster, og du har en klar fornemmelse af at din fætter ikke er særlig seriøs, og ikke nødvendigvis har særlig gode hensigter med det han gør. Det lyder som om du er bekymret for at dine fætter kommer til at såre din lillesøster, og derfor bliver du bekymret og vred. Jeg synes ikke du skal være ligeglad, for det er du jo ikke. Men samtidig er du nødt til at acceptere, at det er din lillesøsters egen beslutning.
Vi er ikke altid enige i de beslutninger, dem vi holder af træffer. Måske er det også det dine forældre tænker? Som forældre kan man sagtens være ret uenig i sine børns valg af kærester og venner, men samtidig være nødt til at acceptere, de personlige valg som ens børn træffer.
Du har prøvet at tale med din fætter, og det lyder ikke til at han er interesseret i at lytte, til din bekymring. Jeg synes sagtens du kan dele din bekymring med din søster. Du kan ikke bestemme hvad hun skal gøre, men du kan fortælle at du er bekymret for det der foregår, fordi du ved at han også snakker eller flirter med andre piger.
Måske gør det en forskel for hende, fordi hun lægger flere følelser i deres flirt? Måske siger hun, at det ved hun jo godt, og at det er hun helt okay med. Så har du gjort det du kunne, og så kan du ikke gøre andet, end at være der for din lillesøster, lige meget hvad der ender med at ske.
Jeg tænker du får det så slemt, fordi du gerne vil passe på din lillesøster. Fordi du er en skide god storebror. Det er nogle gange møg svært at stå på sidelinjen og se på, at dem man holder af, er på vej til at "komme galt afsted", og det er jo det du fornemmer, at din søster er ved.
Som sagt kan du ikke gøre andet end at dele din bekymring, og så ellers være der for din søster, hvis hun har brug for din støtte, hvis nu din fornemmelse viser dig at være rigtig, og det ender med at hun bliver såret.
Mange hilsner Tanja