Får jeg ballade for at anmelde?
brevkassespørgsmål af
Ida
19 år
Hej Ch Jeg var på en et socialt medie hvor der kom nogle billeder op som jeg tænkte godt kunne være overgrebsmateriale med børn. Jeg blev så shokeret da jeg kom forbi det at jeg lukkede det hele ned med det samme, men så kom jeg i tanke om at det nok havde været godt at anmelde det, så jeg gik tilbage til siden for at få fat i linket, som jeg så kunne anmelde inde på red barnets side til anmeldelse. Egentlig er jeg glad nok for at jeg fik det anmeldt selvom at jeg ikke er sikker på at det var noget ulovligt, men nu er jeg bange for at jeg selv har gjort noget ulovligt da jeg opsøgte materialet igen, selvom at det bare var for at få linket til at anmelde siden. Jeg synes jeg har hørt noget med at man ikke må opsøge det igen. Jeg føler at jeg har gjort noget forkert men jeg ved det ikke. Jeg ved heller ikke hvorvidt det er lovligt at lade være med at anmelde sådan noget materiale (på baggrund af måske utilpashed eller lignende), så jeg føler mig lidt i en klemme.

Svar:
Kære Ida.
Jeg kan godt forstå, at det er svært at vide, hvad det rigtige er at gøre, når man er i tvivl om man oplever noget ulovligt. Det lyder dog til, at du har gjort det helt rigtige ved at anmelde det, du har set, selvom det betød, at du gik tilbage til indholdet igen. Det er helt okay at gøre og ikke ulovligt, så længe man genbesøger det for at skaffe beviser, som var det, du gjorde.
Rigtig mange vil have samme reaktion som dig, når de oplever noget ubehageligt, grænseoverskridende eller ligefrem ulovligt, nemlig instinktivt at lukke ned for det. Det er en umiddelbar reaktion, som mange vil have for at beskytte sig selv. Det er svært at tænke klart i sådan en situation, fordi man, fx ligesom dig, bliver chokeret og får det dårligt. Og selv når man kommer til sig selv igen, vil det heller ikke være ulovligt, hvis man vælger ikke anmelder det, for det er helt forståeligt, hvis nogen ikke har lyst til at gå tilbage til indholdet, hvis det er for ubehageligt for en. Men hvis man har overskuddet, så er det bedste at anmelde ulovligt indhold, eller fortælle det til en voksen, så de kan anmelde det.
Du skriver, at du er i tvivl om indholdet egentlig var ulovligt, men du anmeldte det stadig. Hvis man er usikker på, om noget er ulovligt og det kan involvere overgrebsmateriale, så er det bedste altid at anmelde for en sikkerheds skyld.
Jeg håber, at mit svar kan give dig ro, så du ikke føler, at du har gjort noget forkert. For du har gjort det helt rigtige ved at anmelde, og ved at sikre beviser, for på den måde bliver det nemmere for de rigtige personer at finde det og tage det ned, og potentielt finde ud af bagmændene bag indholdet.
Mange hilsner
Pernille