Et vegetar spørgsmål til
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Ja halløj, kan se i lige har haft et spørgsmål i vegetar afdelingen.. Men jeg har lige et spørgsmål også. Nu forholder det sig sådan, at jeg allerede er vegetar.. Eller rettere sagt, jeg veganer. Kan forstå du allerede er sat godt ind i tingene, så nærmere forklaring behøver jeg jo ikke give. Jeg har iforvejen en del problemer med, at spise - derved sagt.. Jeg har anoreksi med tendens til Bulimi lign. symptoner (mener det er noget i den stil lægen sagde) .. Jeg er derved allerede i underskud på div. vitamin fronter, og tager allerede nu multi vitaminer, jern, kalk og hvad ved jeg... Nu kommer spørgsmål så... Hvis jeg skal leve sundt, og jeg tænker sundt som i sundt i mit hovede, ikke som hvad du betegner som sundt! :) -Jeg vil gerne kunne få alle de piller smidt på hylden, og jeg vil gerne få min krop til at fungere bedre, ikke sagt jeg vil tage på, men bare få min krop til at fungere bedre.. Lægerne foreslår hele tiden jeg skal droppe at være vegetar, men dette har jeg ikke lyst til at smide fra mig.. Så nu spørger jeg dig... Hvad i alverden kan jeg gøre for at få min krop til at blive nogenlunde stabil på vitamin fronterne, men uden at smide veganer delen fra mig? Undskyld det blev så langt :) Smil fra Anja

Svar:
Hej Anja,
Jeg synes først og fremmest at det er rigtig flot, at du er blevet bevidst om din anoreksi.
Jeg kan godt forstå at du ikke har lyst til at droppe at være veganer, men at være veganer er ret "tricky" i forhold til at få alle de næringsstoffer (vitaminer og mineraler) som man har brug for, så hvad ville du sige til at blive lacto-ovo vegetar i stedet? Altså supplere din kost med mælkeprodukter og eventuelt æg? Det ville gøre det nemmere for dig når du engang ikke længere har brug for forskellige tilskud. Du kunne aftale med din læge at i på denne måde indgår et kompromis. Altså, at i bliver enige om at mødes på halvvejen, og at han/hun derfor også accepterer at det er sådan det er, og lader være med hele tiden at foreslå at du dropper det.
Jeg siger "engang ikke længere har brug for tilskud" fordi din læge lige nu har anbefalet dig det. Det har han, fordi det er hvad der er bedst for dig lige nu. Netop for at din krop ikke kommer i mangeltilstand med vitaminer og mineraler.
Jeg vil anbefale dig at spise sundt og varieret. Det er den eneste måde, udover tilskud, at blive dækket ordentligt ind i forhold til vitaminer og mineraler. Som vegetar skal man derudover være opmærksom på at få en form for proteinerstatning for de proteiner man ikke får fra kød. Det kan for eksempel være forskellige bælg planter, såsom kikærter, bønner osv. Du kan med fordel læse det andet vegetar spørgsmål her i brevkassen.
Mange hilsner
Line