Et presse barn

brevkassespørgsmål

Et presse barn

brevkassespørgsmål af
Alicia
13 år
Oprettet 6 år 3 måneder siden

Hej. Min plejeblillebror reager volsom når vi spist han leger og når kl nærmer sig 18.30 får han andfald i en times tid han været til læge han haft samtaler på skolen med kommunen men han sund og rask og glad vi kan Intet gør men jeg ved der må være noget men hvad hvordan kan jeg komme ind til ham uden han føler sig presse vil ønske jeg kunne hjælpe ham og måsle ramme plet men på en måde uden jeg lyder som en der stiller spørgsmål ?? Han er 8

Svar:

Kære du

Du lyder til at være en god storesøster, som gerne vil din plejelillebror det bedste, og som gerne vil hjælpe ham.

Det er godt at høre, at I har fået undersøgt hos lægen, om der er noget fysisk galt med ham. Når der ikke er det, må hans anfald skyldes noget andet. Jeg kan ikke fortælle, hvorfor han opfører sig sådan, men jeg kan prøve at gætte. Jeg kunne forestille mig, at han kommer fra en familie, hvor der har været nogle problemer om aftenen, og at han derfor reagerer voldsomt på det tidspunkt.

Det kan godt være rigtig svært for ham om aftenen, så hvis du gerne vil 'komme ind til ham' vil jeg faktisk råde dig til at starte på andre tidspunkter. Hvis du bliver venner med ham uden for anfaldene, kan det være, at du med tiden kan hjælpe ham under anfaldene.

Jeg synes det er rigtig godt, at du ikke vil presse ham. Du kan starte med at prøve at lege med ham. Hvis han f.eks. er glad for at spille fodbold, kan du spille fodbold med ham. Måske han er glad for et computerspil, som du kan spørge ind til, og måske spille med ham. Det kan også være, at han er glad for at lege med biler, og så kan I lege med dem sammen. På den måde kan du lære ham at kende, og han kan blive tryg ved dig, uden at det kommer til at handle om at stille spørgsmål. Når du er vant til at lege med ham, vil du måske kunne begynde at spørge lidt ind til, hvordan han har det, og hvorfor han gør, som han gør. Du vil muligvis også kunne stoppe eller mindske hans anfald ved at spørge, om han vil lege. Det er dog ikke sikkert, at det virker. Det kan godt være, at det er noget andet eller nogen andre, han har brug for.

Det er rigtig godt, at du gerne vil hjælpe ham, men husk, at du selv kun er et barn, og at det er dine forældres ansvar at tage sig af ham. Jeg er dog sikker på, at både dine forældre og din lillebror er rigtig glade for, at du gerne vil hjælpe. Det kan være, at du skal tale om ham med dine forældre. De ved mere om ham, og vil måske kunne fortælle hvad der er galt, hvad han godt kan lide, og hvad du kan gøre for ham.

Venligst

Luna

Lunas billede
Luna fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål