Er utryg

brevkassespørgsmål

Er utryg

brevkassespørgsmål af
Paja
13 år

Hej Cyberhus. Jeg er virkelig bange for at være mig selv især i skolen. Jeg er homoseksuel og en del ved det men vi havde seksualundervisning for et par uger siden hvor 3-4 drenge sagde at det var klamt at kunne lide dit eget køn jeg syntes personligt at det er virkelig umodent og da de ikke vidste noget om min seksualitet sagde jeg ikke nogen. Jeg følte at skolen var det ene sted hvor jeg kunne være mig selv det er jeg så bange for nu. Jeg har tit priser relateret tøj og smykker på altså jeg har flere bluser og hoodies med regnbuer på og jeg har dagligt et perle armbånd på hvor 6 af perlerne er en regnbue. Jeg vil bare gerne kunne være den som jeg er og ikke lade som noget andet de behøves ikke at vide noget om mig. Det skal lige siges at jeg er blevet moppet gennem flere år af 2 af drengene fra min klasse og det har givet mig depression og angst. Jeg vil bare gerne kunne være mig selv igen uden at alle ved om mig. Undskyld for at spilde jeres tid med det her men havde bare brug for at sige det nogle ideer til hvordan jeg kan få noget af min selvtillid tilbage

Svar:

Kære Paja

Først vil jeg lige starte med at sige til dig, at du på ingen måde spilder vores tid. Det er kun godt, at du kommer her hos Cyberhus, når der er noget du har brug for at sige, eller har brug for et godt råd - du er altid meget velkommen.

Når det er sagt, så kan jeg sagtens forstå, hvis du synes det er svært at være dig lige nu. Det lyder rigtig ubehageligt, at du er bange for at være dig selv i skolen, for det er et sted man bruger rigtig mange af sine vågne timer, og derfor skal man også gerne kunne være afslappet og vise sit sande jeg, når man er i skole. Du skriver, at du tidligere er blevet mobbet, og det har givet dig depression og angst, og jeg forestiller mig at det stadig fylder meget og måske gør, at du bliver endnu mere nervøs for at vise dit sande jeg. Det hjælper selvfølgelig heller ikke på det, når nogle af drengene fra din klasse siger, at det er klamt at kunne lide sit eget køn. Selvom du har ret i, at det er virkelig umodent sagt, så kan det godt gøre ondt at høre andre sige den slags, fordi det nemt kan komme til at påvirke, hvordan man tænker om sig selv og hvad man forestiller sig at andre tænker om en.

Tro på dig selv

Det er IKKE klamt at kunne lide sit eget køn! Der findes massevis af mennesker, der er tiltrukket af eller forelsket i en fra sit eget køn, og det er helt normalt. Så når drengene fra din klasse siger, at det er klamt at kunne lide sig eget køn, så handler det måske i virkeligheden mere om uvidenhed. Måske siger de det, fordi de synes det er sejt. Måske siger de det, fordi de ikke kender nogen homoseksuelle og derfor ikke kan sætte sig ind i det. Måske siger det de fordi de er bange for, hvad folk skal tro om dem, hvis ikke de gør eller måske er de bare virkelig umodne og tænker ikke over, at det kan gøre ondt på andre at høre den slags. Min pointe er, at du ikke skal lytte til det drengene siger. Du skal holde fast i, at du er værdifuld for den du er, og jeg vil forsøge at komme med nogle råd til, hvordan du kan tro mere på dig selv, så du tør være dig.

Sig én god ting til dig selv hver dag

Når man er vant til at andre mobber og taler grimt om en, så kan man med tiden komme til at lade sig påvirke af det de andre siger, og helt glemme de gode ting ved en selv. På den måde kommer man til at huske på de dårlige ting som andre fremhæver, og med tiden er de postive tanker man havde om sig selv måske helt forsvundet i lyset af mobberierne. Det er meget naturligt, at man lader sig påvirke af det andre sig om en, men man må ikke glemme, at det ikke nødvendigvis er sandheden. Det er vigtigt at huske sig selv på alle de gode siger man har, og det tror jeg også vil være en rigtig god øvelse for dig.

Prøv at lave en aftale med dig selv om, at du de næste 14 dage skal starte/slutte dagen med at stille dig foran spejlet og sige noget pænt til dig selv. Det kan eksempelvis være: "Jeg har noget pænt tøj", "jeg har flotte øjne", "jeg er en god ven" eller noget helt andet, der passer på netop dig. Det følelse måske svært i starten, og det kræver øvelse, men klø på og så er jeg sikker på, at det bliver nemmere med tiden. Fidusen er nemlig, at du lige så stille omprogrammerer din hjerne ved at blive mere opmærksom på dine gode sider. De gode ting du har fokus på vokser simpelthen, og med tiden vil du kunne få øje på flere og flere gode sider. Men det kræver at du øver dig i mindst 14 dage, og meget gerne længere.

Tal med nogen

Noget andet der kan hjælpe, når man har det svært, det er at tale med nogen om, hvordan man har det. Du har allerede taget hul på det ved at skrive her i brevkassen, og det er super sejt gået, men jeg tror det vil være en stor hjælp for dig, hvis du også tager hul på snakken med nogen i din omgangskreds. Det kan nemlig være super svært at gå rundt med den slags selv og lade som om, at man har det godt, og derfor kan det være rigtig rart at tage hul på snakken, så man kan få støtte og hjælp til det der er svært. Det kan eksempelvis være din mor/far, søster/bror, en ven/veninde eller en lærer/pædagog fra skolen. Det er ikke så vigtigt hvem du snakker med, men det er vigtigt at du taler med nogen som du er tryg ved og som kan støtte dig, så du mærker, at du har deres opbakning.

Skab kontakt til ligesindede

Mit sidste råd er, at du tager kontakt til Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner (LGBT). Hos LGBT har de en ungdomsafdeling, hvor du kan få rådgivning pr. chat eller telefon af en rådgiver, som selv har erfaringer med at være homoseksuel, og derfor kender til din situation. Nogle gange, så kan det bare være rigtig rart at snakke med nogen, der selv har stået i en lignede situation, fordi man forstår hinanden på en helt anden måde end hvis man eksempelvis snakker med sine forældre eller en lærer. Her kan de også fortælle dig om de forskellige arrangementer de afholder hos LGBT, hvis du kunne have lyst til at møde andre unge i din situation.

Jeg håber du kan bruge mine råd og husk på, at du værdifuld lige præcis som du er. Jeg ønsker dig alt det bedste.

Mange varme hilsner

Maren

Marens billede
Maren fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål