Er min penis for lille
brevkassespørgsmål af
Oliver
16 år
Hej jeg er en dreng på 16år jeg fylder 17 til August
jeg bekrymet om min penis er få lille den er 6cm i slap tilstand og 11cm i stiv og 2cm bred
jeg har fået en masse kønshår på og rundt om penisen men er først begyndt på og få hår under armene og på mine ben
ps jeg har også en masse hvide pletter rundt på penisen og pung er det noget jeg skal være bekrymet for?

Svar:
Hey Oliver
Lad mig springe direkte ud i det, og give dig et klart og tydeligt svar. Nej, din penis er ikke lille. En helt normal størrelse penis på en fuldvoksen mand er mellem 10-18 cm, og da du jo ligger indenfor det område, er din penis både helt almindelig, og normal størrelse. Det kan sagtens være din penis vil vokse lidt mere inden du er færdig udvokset som 20-21 årig. Men allerede nu er den altså almindelig størrelse.
De hvide pletter du beskriver er lidt sværere at give dig et klart svar på. Et gæt kunne være at der er tale om talgknopper, som ca. halvdelen af alle drenge har. De kan sidde både på pungen og penisen. Der kan være særligt mange i teenageårene, og for de fleste forsvinder de når man bliver ældre. Prøv at google talgknopper på penis, og se om du kan finde et billede, der ligner det du har. Hvis det er talgknopper er det helt ufarligt, og almindeligt. Du skal ikke prikke i den eller prøve at trykke dem ud, da der så kan gå betændelse i, og blive meget værre. Bare lad dem være. De forsvinder, med stor sansynlighed, af sig selv, når du bliver ældre.
Hvis du på nogen måde oplever at de gør ondt, bliver irriterede, varme, eller klør rigtig meget, synes jeg du skal smutte til lægen og få tjekket hvad det kan være, for så er det nok ikke talgknopper.
Mange hilsner
Lasse