Er meget deprimeret
brevkassespørgsmål af
Frederik
14 år
Hej cuberhus jeg har et stort problem her for noget tid siden fandt jeg ud af at min eks. havde fået encyklopædi kæreste det er svært For mig fordi at jeg stadig rigtig godt kan lide hende. Jeg går i klasse med både min eks. og hendes nye kæreste og er ved at brudesammrn fordi jeg er så deprimeret hele tide. Det her ved at være værre end da jeg mistede min bedstefar i februar. Hvad kan jeg gøre for ikke at være så trist hele tiden. Vær sød at svare hurtigt !

Svar:
Kæreste dig,
Hvor er det godt, du skriver. Du fortæller, at din kæreste har fundet en ny kæreste, og at I alle sammen går i klasse sammen. Du skriver også, at det er rigtig svært for dig, for du er stadig rigtig glad for hende, og jeg kan forestille mig, at det så er rigtig ubehageligt at se hende sammen med sin nye kæreste. Du skriver, du hele tiden er lige ved at bryde sammen, og det kan jeg virkelig godt forstå. Det kan være meget smertefuldt at ende et forhold, og det er helt naturligt, at man har meget svært ved at skulle se personen efterfølgende. Det kan gøre det endnu sværere, når det så er sådan, at man går i klasse sammen og derfor ikke kan undgå at se hinanden. Det kan tage lang tid at få det bedre, og det er noget, langt de fleste mennesker kommer til at opleve et par gange i deres liv.
De fleste mennesker bruger meget af deres liv på at lede efter kærligheden. Når man begynder at få kærester og opleve kærligheden, finder man ret hurtigt ud af, at det der med kærester måske ikke helt er, som man troede dengang man var barn. Dengang man var barn troede man måske, at man ville møde en og så bare være sammen med den person resten af livet. Sådan er det for de færreste. De fleste når at have en del kærester i løbet af deres liv, måske fordi vi ændrer os så meget med alderen, og derfor måske falder for nogle helt forskellige ting i vores partnere. Men fordi det er sådan, kommer de fleste af os også til at opleve at få knust vores hjerte et par gange i livet, for det gør ondt, når kærligheden ikke lige går som man vil. Når man går fra hinanden, kan det føles som et enormt tab - faktisk i nærheden af det at miste nogen til døden. Du beskriver, at det her faktisk begynder at føles værre end, da du mistede din bedstefar. Den smerte, du oplever, er helt normal. Det bliver nok heller ikke sidste gang, du oplever den, for den er en del af kærligheden. Det gør ondt at miste, og smerten er et tegn på de mange følelser, der har været.
Jeg er virkelig ked af, at du har det svært. Ligesom så mange andre, forstår jeg godt din smerte. Du skal vide, at det går over med tiden. Så mit første råd til dig vil nok være at give det lidt tid. Det er svært lige nu, men det bliver bedre. Det kan virkelig hjælpe at få lettet hjertet til nogen, at snakke med nogen om alle de mange svære følelser. Måske du har nogle venner du kan snakke med om dine følelser? Måske en søster eller bror? Eller dine forældre? Jeg tænker også, om det måske kunne være en idé at snakke med din eks-kæreste om det? Mon ikke hun stadig bekymrer sig om, hvordan du har det, måske det kan hjælpe dig, at hun ved, hvordan du har det nu? Også for at undgå dårlig stemning mellem jer tre, hvilket kun ville gøre det værre. Måske du har brug for at tage en lille pause fra dem og sidde i den anden ende af lokalet og ikke snakke så meget med dem?
Når man har lidt ondt i hjertet, kan det også være en stor hjælp at holde sig så travl som muligt. Finde nogle nye hobbier, gå til sport, være sammen med vennerne. Altså forsøge at holde sig selv igang, så man ikke har så meget tid til at tænke på sin eks-kæreste. Det er meget normalt at føle sig alene efter et brud, men ligeså snart man rækker ud til familie og venner, så finder man faktisk ud af, at man ikke er alene.
Jeg håber, du kan bruge mit svar, og held og lykke med det hele.
Sophie