Er jeg for ung?
brevkassespørgsmål af
Amelie
14 år
Jeg er en pige på 14 og har været kærester med den her dreng i omkring en måned nu. Jeg kan rigtig godt lide ham og jeg stoler også meget på ham. Vi har kysset og han har givet mig fingeren, men vi er ikke gået længere end det. Her på det sidste har vi snakket meget om det med at havd sex. Vi føler os begge to klar men vi ved ikke om man er for ung til at have sex som 14 årig og så tidligt i et forhold.

Svar:
Hej Amelie.
Hvorvidt man er for ung til sex eller ej, er meget individuelt, så man kan ikke give et entydigt svar på, hvorvidt det er for tidligt. Det er helt op til jer. Men jeg kan give dig nogle ting med, som du kan tænke over, og måske ud fra det vurdere, om du er klar til det.
Når I har talt om at have sex, lyder det som noget I godt kunne være nysgerrige på. Det er rigtig vigtigt, at I begge to er okay med at tage det næste skridt, og at I tager det i et tempo som passer jer begge. Du skriver, at han har givet dig fingeren, så jeg kan blive nysgerrig på, hvordan du synes det var. Hvis du synes det var rart og havde en god følelse med det bagefter, kan I måske begynde at udvide det lidt derfra fx med oralsex, og tale om det undervejs, hvad I synes om det og om I stadig har lyst til at gå videre. Sex skal gerne være en rar oplevelse for begge, og man skal altid have en opmærksomhed på, om det I laver, går over ens grænser eller om det føles ok. Mit bedste råd vil derfor være at tale om det, og at gå stille og forsigtigt frem.
En ting I skal huske, hvis I vælger at have sex, er prævention. Det kan være godt at starte med at bruge et kondom, men på sigt kan det også være, du vil have et andet præparat, som f.eks. mini-piller eller p-piller. Hvis du skal havefx  p-piller skal du have dine forældres samtykke, fordi du er under den sexuelle lavalder, som er 15 år. Hvis I har en sundhedsplejerske på din skole, kan du måske starte med at tale med ham eller hende, om de muligheder der findes. Det kan du gøre uden at involvere dine forældre.
Held og lykke med det.
De bedste hilsener, Stine