Er jeg for tynd?

brevkassespørgsmål

Er jeg for tynd?

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 15 år 1 måned siden

Hej, jeg er en pige der går i 8. klasse. Et årligt kommer der en sundhedsplejerske op på min skole og skal snakke med hver enkelt person alene i et rum fra 8. klasse. Vi skal måles, vejes, synsprøves, hørerprøves & snakke om problemer. Og det er selvfølgelig rigtigt rart, men typisk nok er vores sundhedsplejerske min mors veninde. Og de har tavshedspligt men er alligevel lidt utryg ved om hun siger noget til mine forældre, for jeg fortæller meget til mine forældre men noglegange kan jeg bedre lide at fortælle mine følelser til nogle jeg ikke kender. Og da jeg kender sundhedsplejersken vil jeg hellere skrive til jer herinde. Sagen er at jeg så blev målt til at være 1,80 hos sundhedsplejersken og jeg vejer 48 kg. Hun sagde at det var alt for lidt og at jeg de sidste to år havde ligget meget lavt. Men at jeg ikke have anoreksi. Jeg glemte vidst at sige at jeg ikke spiser ret meget og har det dårligt med mig selv hver gang nogle nævner noget om mad. Der er rigtig mange der siger jeg er undervægtig og rigtig mange der sider jeg er normal vægtig. Jeg føler mig bare så stor fordi de andre i min klasse er meget mindre end mig også tænker jeg at jeg er tyk men det er jo engentlig bare fordi jeg er så høj. Men kan virkelig ikke finde ud af det..Er jeg for tyk og skal tabe mig? er jeg lige tilpas? eller er jeg undervægtig? Mvh Selma

Svar:

Kære Selma.

Tak for dit spørgsmål.

Jeg forstår godt dit dilemma, med sundhedsplejersken selvom hun har tavshedspligt.

Jeg kender godt til, at det kan være lettere at fortælle om dybe følelsesmæssige ting til en, man ikke kender så godt.

Ja jeg er enig med hende i, at du ligger meget lavt mht vægten. Og jeg vil betegne dit forhold til mad, som du beskriver det, som skævt og usundt. Jeg tænker at det er fordi du har den følelse af at føle dig stor, og derfor hele tiden er fokuseret på at du ikke bliver større!!!Men højden kan du ikke styre.

Jeg forstår inderligt hvordan du kan føle sig stor sammen med dine jævnaldrene, som måske er et hoved lavere end dig. Det er en vanskelig tid på mange måder for dig. Man vil bare så gerne være lige som de andre - ihvert fald ikke skille sig for meget ud fra de andre. Jeg har selv en højde på 184 cm og det havde jeg også som 14 årig og følte mig så anderledes, og med alderen fandt jeg ud af at acceptere det.

Jeg vil ønske for dig, at du kan betro dig til en voksen du har tillid til, og fortælle om alt det, du går og tænker og føler. Også at du har det dårligt med dig selv, når mad bliver nævnt.

For du har brug for at spise mere end det du gør nu. Som 14 årig er det vigtigt at få rigeligt med nærinsstoffer, da du er i fuld gang med at udvikle dig til at blive en voksen kvinde.

Du kan også bruge chatten her på Cyberhus, hvis du har brug for hurtigt at komme videre i din proces.

Dbh Else Marie