Er jeg for tyk

brevkassespørgsmål

Er jeg for tyk

brevkassespørgsmål af
Klara
13 år
Oprettet 6 år 1 uge siden

Jeg er 13 år og er 165 cm. Jeg vejer 53 kg. Jeg prøver at spise sundt i hverdagen men jeg bliver ved med at tage på. Ved i hvorfor?

Svar:

Hej Klara

Lad mig med det samme svare på dit spørgsmål.

Nej, du er ikke for tyk. Ud fra de tal du oplyser ligger du faktisk lige præcis, hvor du skal være som 13-årig.

Det er rigtig godt, at du spiser sundt, og det skal du selvfølgelig bare blive ved med. Når du tager på, handler det nok i højere grad, om at din krop generelt udvikler sig lige nu. Gennem puberteten, kan der sagtens være udsving på vægten, som ikke nødvendigvis har noget med kosten at gøre. Det handler i stedet for om at du "bare" vokser.

Når jeg skriver "vokser", handler det ikke kun om højde, men også en mere generel udvikling fra barn til voksen, hvor du nok allerede har oplevet at du får mere kvindelige former. Det vil også gøre en forskel på vægten.
Men som sagt er du på ingen måder for tyk. Du er præcis som du skal være.

Venligst Elisa

Elisas billede
Elisa fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål