Er jeg stoppet med at vokse?
brevkassespørgsmål af
David
14 år
Hej, jeg er en 14 årig dreng. Jeg har altid været en af de højeste i klassen, men de andre drenge begynder at blive lige så høje som mig og jeg er ikke set som høj mere. Jeg begynder at bliver bange for at jeg ikke bliver højere siden jeg er vokset 5-6 cm de sidste 2 år. Jeg gik i puberteten som en af de første i 5 klasse og fik også min vækst spurt der omkring i slutningen af 5. I 6 klasse var jeg 172 cm høj og min stemme var gået i overgang. Jeg begynder at blive lidt bange for om jeg er på vej ud af puberteten siden jeg begynder at få mere skæg, meget og tætte hår på bag lårene og ikke bliver højere end nu. Mine 2 store søstre blev begge to så høje som de skulle være, de blev begge to 172 cm høj. Jeg er regnet ud til 184 (min mor er 175 cm og min far 181 cm) Kan jeg stadig nå at vokse det sidste stykke eller er jeg færdig med at vokse? Er det måske muligt med endnu en vækst spurt? -Tak på forhånd for svaret :)

Svar:
Hej David
Jeg kan godt forstå din undring i forhold til om din vækst er helt stoppet.
Jeg kan selvfølgelig ikke give nogen garanti, men det vil være meget usandsynligt, hvis du ikke fortsat vokser, når du "kun" er 14 år. Også selv om man tager højde for at du kom tidligt i puberteten, så vil din vækst med stor sandsynlighed fortsætte flere år endnu.
Det kan sagtens være at der igen kommer en vækst spurt, men det kan også være at det blot sker i mere jævnt tempo, hvor du vokser ganske lidt over længere tid.
Særligt drenge vokser, normalt gennem alle teenageårene, så der er fortsat en rigtig god chance for at du kan nå at lægge en del cm oveni din nuværende højde.
Mange hilsner Julie