Er jeg som jeg skal være?
brevkassespørgsmål af
Sofia
15 år
Hej jeg er en pige på 15 år. Jeg er på det seneste begyndt at tænke meget over min vægt. Jeg har aldrig fået afvide at jeg er tyk eller noget der minder om. Jeg har altid haft godt på numsen og benene og min krop er bare lidt rustik og eg dyrker meget sport osv. Jeg er 156 høj og vejer 54 kg. Jeg er virkelig itvivl om det er for meget? Når mine veninder der er et hoved højere end mig vejer mindre end mig bliver jeg bare usikker på mig selv. Jeg er også længere fremme i puperteten end de fleste i min klasse skal det lige siges og har flere former end mange af dem. Mit spørgsmål er bare er jeg normal vægt?

Svar:
Kære Sofia
Du er helt sikkert ikke den eneste teenager, som går rundt og er usikker på sin krop. Der sker nemlig mange forandringer med kroppen, når man kommer i puberteten som kan give anledning til bekymringer, men som i virkeligheden ofte er helt naturlige. Derfor er det også rigtig godt du skriver, og jeg håber mit svar kan give lidt ro.
Først skal du vide, at det på ingen måder lyder til, at du vejer for meget. Ud fra det du fortæller lyder det derimod til, at du har en sund livsstil med sport og aktivitet i hverdagen. Når man skal finde ud af, om man har en normal vægt kan man bruge det redskab, der hedder en bmi-beregner, og ud fra den har du en bmi på 22,2 hvilket betyder, at du har en helt normal vægt. Hvis du er nysgerrig på hvad det er kan du læse mere om bmi her.
Jeg kan godt forstå, at du kan blive usikker på dig selv, når du ser dine veninder er højere og vejer mindre end dig. Som du selv er inde på, så er det meget forskelligt, hvornår piger kommer i puberteten, og hvordan pigers kroppe udvikler sig. Nogle piger får små bryster, andre får store og nogle får mange bumser mens andre nærmest ingen får. Vi er alle forskellige, og derfor er det aldrig nogen god ide at sammenligne sig med andre. Man kan selvfølgelig godt drømme om at se ud som sine veninder eller et idol, men alle mennesker har fejl og mangler, så dine veninder og dit idol har helt sikkert også noget ved dem selv, som de gerne vil lave om. Jeg tror derfor, du vil gøre dig selv en tjeneste, hvis du begynder at øve dig i, at være glad for din krop og dine former lige præcis som de er i stedet for at sammenligne dig med dine veninder. Hvis du stopper med at sammenligne dig med andre vil det formentlig også betyde, at du bliver mere sikker på dig selv. Måske det kan være en inspiration for andre, så flere unge som dig lærer, at vi aller er forskellige og se det positive i dem selv og deres helt unikke kroppe.
Så kære Sofia, du er fuldstændig som du skal være! Jeg håber du kan bruge mit svar og måske finde lidt inspiration i mine råd.
De varmeste hilsner
Maren