Er jeg perfektionist?

brevkassespørgsmål

Er jeg perfektionist?

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

Hej Sannie, Jeg er en dreng på 13 år, som ikke bruger tid på fester, damer, hår, udseende, tøj, osv. Men bare kan lide at ligge og læse et godt Anders And-blad. :-) Jeg har i mange år, gået meget op i, hvordan min skrivestil er. Og har siden 30. marts, 2009 haft en hjemmeside (www.andeby-centrum.dk) sammen med 2 andre venner. Og hvis en af dem sætter et enkelt forkert komma, skriver en stavefejl, svarer "forkert" på en e-mail, eller noget helt tredje, kollapser jeg fuldstændig. Altså jeg mener bare, at det hele skal være i orden, når man ejer en hjemmeside. Og at der ikke skal være fejl nogen steder. Er det fordi, jeg er perfektionist? Venlig hilsen Jonas

Svar:

Hej Jonas

Hvor er det en spændende interesse, du har - og sikke en hjemmeside, I har fået på benene. I har da fået godt gang i debatforummet. Har I selv lavet hjemmesiden? Da jeg så jeres hjemmeside, tænkte jeg, at den er flot gennemarbejdet. Teksterne er velskrevet.

Det er et godt spørgsmål, du stiller, og det kan helt sikkert diskuteres. Nogle vil sikkert mene, at det er perfektionistisk, når man "retter" på alt dét skrevne. Jeg mener ikke, at du er perfektionist, fordi du ønsker, at der kke skal være fejl nogle steder på hjemmesiden. Jeg kan selv ikke lade være med at kigge på stave- og kommafejl. Når jeg f.eks. læser en avis eller undertekster, kan jeg ikke lade være med at kommentere fejl. Jeg tror, at det er meget forskelligt fra person til person; nogle ligger slet ikke mærke til fejl, mens andre "ser" alt. Jeg ved også, at mange er ret ligeglade med kommatering.

Jeg tænker, at det kan være en god idé at snakke med dine venner, som du har hjemmesiden med, om hvad du tænker om teksten i emails og på hjemmesiden. Det kan være, at I på den måde kan finde frem til en fælles løsning. Det kan være, at teksten på hjemmesiden skal ses efter af dig, før det bliver offentliggjort.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar.

God jul til dig.

Julehilsen fra Sannie - Biblioteksvejleder Cyberhus