er jeg parrat til gymnasiet?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
hejsa :-D
mit spørgsmål er hvilke karaktere skal man have får at komme på gymnasiet? jeg har selv et gennemsnit på 6,1 og det er MEGET jeg er kommet op på, fra sidst jeg fik standspungt-karakter. hvor jeg fik 5,1. min ejen sudievjleder siger at man skal have en gennemsnit på ca. 7. er det rigtigt? jeg syndes bare at det er meget at forlange at man skal have er gennemsnit over landsplan, bare for at ku' komme på gymnasiet ( han siger også at jeg skal komme op i karakter for at han kan sige at jeg er sudieparat, er det og så rigtigt?)
håber i vil hjælpe, for jeg kan godt i lide at gå i skole og lære. håber også at jeg hår mig en lang uddanelse :-D

Svar:
Hej med dig
Vores to studievejledere er lige taget på sommerferie og derfor må jeg lige svare dig så godt jeg kan. Men jeg er ikke studievejleder og derfor synes jeg du skal tage endnu en god snak med studievejlederen på din skole.
Og prøv at læse den her artikel om optagelseskrav til gymnasiet. Som jeg forstår det, så er der ikke decideret krav om karakteren 7, og jeg ved derfor ikke helt hvorfor hun har sagt det. Hun kan godt have ment, at du har brug for at forbedre dig inden for nogle bestemte fag, afhængig af hvilken type gymnsaium du vil på, så det ikke bliver alt for svært for dig. Og det synes jeg er en god anbefaling.
Der er krav om, at du for eksempel har fået undervisning i to sprog, men udover det handler det meget om, at din lærer og studievejleder vurderer at du er klar. Og for at gøre det, skal du både være klar fagligt, men også som  menneske. Og for nogen er de bare klar efter 9 og for andre kan det væreen super ide at tage 10 klasse med, eller for eksempel et år på efterskole først. Sådan er vi heldigvis så forskellige. Men det synes også er noget du kan prøve at snakke med din studievejlede om..
Jeg håber du finder ud af det og beklager det lidt halve svar. Hvis du stadig har brug for vores studievejleder efter sommereferien, så prøv at skrive igen.
Venlig hilsen
Erroll - Cyberhus