Er jeg helt off eller hvad?
brevkassespørgsmål af
Dreng
14 år
Jeg skal bare lige høre om det er unormalt at onanere et par gange om dagen. Det er fordi jeg snakkede med en fra min klasse som sagde at han kun gør det et 2 eller 3 gange om ugen og at det var han sikker på var det mest normale 😳 Det håber jeg så ikke for jeg gør det hver eneste dag og nogen gange 2 og måske flere gange om dagen. Er jeg helt fucked eller hvad?

Svar:
Kære Læser
Tak, for at skrive ind og dele dine tanker med os. Det er helt naturligt at tænke over ting som onani, især i din alder, hvor kroppen gennemgår en masse forandringer, og man lærer sig selv bedre at kende. Og du er langt fra alene om at være nysgerrig på dette område.
Det er helt okay at have spørgsmål og være usikker på, hvad der er normalt. Det vigtigste er, at du føler dig godt tilpas med det, du gør. Så længe det ikke påvirker andre ting i dit liv negativt, som skole, venner eller fritidsinteresser, er der ingen grund til bekymring. Onani er en naturlig del af at udforske og lære din egen krop at kende.
Når det kommer til onani, er der faktisk ikke noget "normalt" eller "unormalt" i forhold til hvor ofte man onanere. Nogle mennesker gør det flere gange om dagen, mens andre måske kun gør det én gang om ugen, eller måske slet ikke. Vi har alle forskellige kroppe, lyster og behov. Bare fordi din ven gør det mindre end dig, betyder det ikke, at det er mere normalt – det er bare, hvad der føles rigtigt for ham.
Og for at svare direkte på dit spørgsmål: Nej, du er bestemt ikke "fucked"! Det er helt normalt at onanere hver dag, og det betyder ikke, at der er noget galt med dig. Du er helt normal og oplever noget, som rigtig mange andre unge også går igennem. Det er helt okay at have spørgsmål og tvivl – det er sådan, vi alle lærer og udvikler os. Jeg ønsker dig alt godt fremover.
De bedste hilsner
Kasper