Er jeg gravid? Kan dette lade sig gøre?!?!

brevkassespørgsmål

Er jeg gravid? Kan dette lade sig gøre?!?!

brevkassespørgsmål af
Nanna
14 år
Oprettet 6 år 4 måneder siden

Hej, jeg er en pige som lige har haft en kæreste. vi var seksuelt sammen, men jeg fik aldrig hans p*k op i mig. De gange vi prøvede havde han kondom på. Men der er også sket det at han ikke har haft kondom på når vi bare har lagt nøgne. Hans p*k har dermed berørt mig dernede. Kan man blive gravid ud fra det? Og han kom også engang ud over min balle, men det røj ikke helt ned i min skede, af ved jeg ved. Jeg har mistanke om at jeg er gravid, fordi min menstruation ikke er kommet endnu, og den plejer at være regelmæssig. Mine bryster hæver også op, og jeg har fået strækmærker på brysterne. Har også meget ondt i maven. så mit spørgsmål er om jeg kan være gravid, ud fra det der er sket, uden at jeg har haft hans p*k oppe i mig

Svar:

Kære Nanna

Tak for din henvendelse!

Mon du har fået din menstruation siden du skrev?

Der sker mange hormonelle forandringer og cyklus ændringer i teenage årene. Det er helt normalt at det ikke altid kommer til tiden og at det ændrer sig.  Det kan måske forklare det du mærker og at menstruationen ikke kom helt som den plejede.

For at blive gravid skal I have været sammen omkring din ægløsning, det ved jeg ikke om I har?

Sandsynligheden for, at du blev gravid ved, at han bare har rørt ved dig/dine skamlæber udvendigt er meget lille. Da han kom ud over din balle var der en teoretisk risiko for, at de løb til din skedeåbning, men sandsynligheden for, at sæd derfra skulle finde vej til din livmoder er også meget lille. Jeg kender ikke til beregning eller vurdering af hvor stor risikoen er, men da hans sæd ikke enten ved han penis eller finger med sæd er kommet ind i din skede vil den være minimal.

Men jeg vil sige: Er du i tvivl fortsat så få lavet en graviditetstest, enten selv eller hos din læge - gør du det sidste, kan I også få en snak om hvordan du bedst beskytter dig i fremtiden, ikke kun mod graviditet, men også mod kønssygdomme som smitter ved seksuelt samvær. Jeg ved ikke ud fra det du skriver, hvornår I var sammen og hvor længe din mesntruation er udeblevet - af den grund er det også en god ide lige at vende det med din egen læge.

Jeg håber det gav dig de svar du har brug for - og håber samtidig du får lavet en test, så du kan få det endeligt afklaret.

Hilsen Ida

Idas billede
Ida fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål