er jeg gravid eller ik
brevkassespørgsmål af
Anna
13 år
hej jeg er en pige på 13, jeg har for ca 2 måneder siden haft sex med min kæreste, og min mens skulle have kommet for 1 måned siden. Vi brugte ikke beskyttelse, vi tænkte hvad er chancen for man bliver gravid. Min mave er blevet lidt stor, og har taget ca 3 kg på, jeg kaster hele tiden op om morgen, og elsker ting jeg kunne lide før. Hver gang jeg er skole ser jeg ham, og bliver så bange for min  fremtid, og er bange for tage en test hvad skal jge gøre? ps han ved intet om det

Svar:
Kære Anna
Jeg kan godt forstå du er nervøs og bange. Ud fra det du beskriver kan der godt være en risiko for at du er gravid. Menstruationen kan godt være uregelmæssig de første år, og hvis man er nervøs og stresset kan det i sig selv være årsag til at menstruatioenen ikke kommer.
MEN...når I havde ubeskyttet sex, og du er gået 1 måned over tiden, er det helt sikkert noget du skal tage meget alvorligt og så tjekket op på. Jeg kan godt forstå, hvis du er bange. Men kære Anna...HVIS du er gravid er det ikke et problem der går væk af sig selv. Tvært imod. Problemet bliver kun større, og hvis du eksempelvis kunne overveje at få fjernet barnet er det noget du skal have gjort inden der er gået 12 uger. Efter 12 uger, er det noget man skal søge om lov til, og det bliver alting ikke nemmere af.
Så lige meget hvad, så SKAL du sørge for at få taget en test. De kan købes i alle supermarkeder, og på apoteket. Du kan også gå til din egen læge. Jeg vil klart anbefale dig at du går til din læge og får det tjekket. For hvis du er gravid skal du alligevel snakke med en læge om muligheder. Hvis du ikke er gravid, tænker jeg du skal have tjekket om der kan være andet i vejen. For selv om det kan være helt almindeligt at menstruationen går flere uger over tid, så kan jeg godt blive bekymret for den kvalme og følelse du har i maven, hvis du altså ikke er gravid. For hvad er det så , der giver dig de symptomer?
Kære Anna, jeg er ked af ikke at kunne give dig et lidt lettere svar. Men det kan jeg ikke. Du står i en rigtig svær situation, som du er nødt til at tage meget alvorligt.  Og selv om det er svært, så er det eneste rigtige, og det bedste for dig, at komme afsted til lægen, og få styr på om du er gravid eller ej.
Kærligst Tanja