Er jeg gay
brevkassespørgsmål af
Gina
21 år
Er en pige på 21
Har altid været til drenge men kan godt li pigers krop.
Jeg ikke god til pige, breder til at være venner med drengen. Men følger stadig ikke jeg kan være en af dem.
Jeg nu en meget pæn pige (nå jeg gider) med mit lang hår og lille talje. Men vil helst droppe bh og alt det pjat (har kun lyst til at følge mig pige i en aften) og så tilbage i stor trøjer og har det godt!
Jeg tænder ikke rigtig på straight porn, men gay med kun fyr.
Jeg hader min fisse synes den er grim og vil kun ha anal.
+For mere lyst til ting, min dreng kæreste ikke gå med til. Har lyst til at ordne ham
Jeg forstå slet ikke, hvorfor jeg har det sådan her, og det blever hele tiden være
Har lagt mærke til jeg blevet glad når folk tro jeg er en dreng
Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Kære Gina
Jeg kan godt forstå, at du er forvirret, for det virker til, at der er en masse forskellige tanker, som rumsterer i dit hoved. Jeg vil forsøge at besvare det lidt for sig.
Du fortæller, at du ikke rigtig føler dig tilpas i det, som det lyder til, at du ser som mere traditionelt pigetøj, og at du i stedet føler dig mere tilpas i løst tøj og ingen BH. Jeg tænker egentlig, at det er en ærlig sag, og at du skal gå i det, som du har det godt i. For nogle er det kjoler og høje hæle, og forandre er det en hættetrøje og et par jeans. For nogle tredje er det en god blanding og så videre og så videre. Stil og udtryk er noget, som jeg egentlig tænker, ændrer sig ret meget i tiden, og de uskrevne "regler" for, hvad man må gå i og ikke gå i, bliver mere og mere udviskede og tilsidesat. I stedet ser vi hele tiden mennesker, som bryder med normerne, og går klædt i det, som de selv føler sig tilpas i, og ikke det andre synes, at de burde føle sig tilpasse i. Og ærligt - jeg synes, det er så fedt. For hvad er meningen med tøj, hvis det ikke er, at man selv skal kunne lidt det, som man har på? Der går ikke skår af andre, hvis du ikke gider gå i kjole, og dit velbefindende er vigtigere, end hvad andre synes. Så giv den gas i det tøj, som du har det godt i!
Du fortæller også, at du ikke har det så godt med piger, og at du klikker bedst med drengene, selvom du alligevel ikke altid føler, at du er en af "dem". Lidt ligesom med tøj, så tænker jeg også her, at det vigtigste er, at du vælger dine venner og bekendtskaber efter, hvem det er, som giver dig energi og glæde, og ikke efter køn. Så er der måske situationer, hvor man, som du selv siger, ikke nødvendigvis føler sig som "en af gutterne". Spørgsmålet jeg måske tænker, du bliver nødt til at spørge dig selv er, selvom du engang imellem oplever det her, er det så stadigvæk alligevel med drengene, at du føler dig mest tilpas? Ville du føle dig som "en af tøserne", hvis det var dem, du valgte at ses med i stedet, eller ville du også her engang imellem tænke, at I bare ikke helt var på bølgelængde? For når alt er sagt, så tænker jeg også, at de fleste oplever, at de ikke altid er helt på bølgelængde med alle i hele deres vennekreds hele tiden. Venskaber går op og ned også i grupper, det er helt okay.
Du fortæller, at du ikke gider at se straight porn, og at du også har nogle andre seksuelle lyster i sengen, end din kæreste har, bl.a. forstår jeg det, som om, at du gerne vil være den, der penetrerer ham. Jeg tænker, at det er det, som hænger mest sammen med dit overordnede spørgsmål om, hvorvidt du måske er homoseksuel. Og selvom jeg gerne ville kunne give dig enten et ja eller nej, så er det desværre ikke noget, som jeg eller nogen anden kan give dig et svar på. Det er noget, som kun du kan finde ud af med dig selv. Jeg kan dog fortælle dig, at der er mange heteroseksuelle mænd og kvinder, som f.eks. tænder mere på at se porno med f.eks. to mænd eller to kvinder, uden at de betyder, at de er homoseksuelle. Samtidig så tænker jeg heller ikke, at dit udseende eller dine præferencer i forhold til venner betyder hverken det ene eller det andet. Nogle homoseksuelle kvinder er meget feminine og har primært pige venner, imens andre har et mere maskulint udtryk. Ligeså vel som at der både findes mere eller mindre femine/maskuline heteroseksuelle kvinder.
Du spørger, hvad du skal gøre, og her tænker jeg, om det måske kan være en idé, at du forsøger at udforske din seksualitet lidt? Det kan være med din kæreste, hvis han er med på den, men omvendt kan det også være, at du bliver nødt til at spørge dig selv, om det er lige nu, du skal have en kæreste, hvis du grundlæggende er lidt i tvivl om, hvad du faktisk ønsker i en partner lige nu? Du kan også prøve dig frem med at se forskellige typer porno, eller forestille dig seksuelle scenarier imens du f.eks. onanerer, og på den måde måske kan blive lidt klogere på, hvad du er tiltrukket af. En anden mulighed er også at gøre brug af LGBT Danmark, som har en rigtig fin hjemmeside, hvor man både kan læse rigtig meget om seksualitet, tale med deres rådgivning eller måske mødes i nogle af deres netværksgrupper.
Jeg tror i hvert fald, at det er vigtigt, at du giver dig selv lov til at være den, du er, fordi jeg også tænker, at den frihed så vil betyde, at du får mulighed for at lære dig selv endnu bedre at kende. Jeg håber, at mit svar og mine tanker kan hjælpe dig lidt på vej, og ellers er du altid velkommen igen her i brevkassen eller til at kigge forbi vores 1-1 chat!
De bedste hilsner og held og lykke
Amanda