Er jeg ensom?

brevkassespørgsmål

Er jeg ensom?

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Oprettet 2 måneder 2 uger siden

jeg føler mig ret tit alene eller ensom og jeg ved ikke om det er normalt eller om der er noget i vejen. Er ikke sådan ked af det men nogen gange kommer jeg bare til at tænke over at jeg jo egentlig er alene i verden og det er bare ikke en særlig rarr følelse. Er det ensomhed og er det mærkeligt at jeg har det sådan. Er der noget galt med mig?

Svar:

Hej du,

Jeg er glad for at du skriver, for det er et godt spørgsmål du stiller. Du spørger om det er mærkeligt at du føler dig alene eller ensom, og det synes jeg slet ikke det er. Faktisk viser nogle undersøgelser at næsten 70% af alle unge føler sig ensomme ind i mellem, så du er absolut ikke den eneste der har det sådan.

Om det er ensomhed du føler, er svært for mig at svare på, men der kan være mange måder at føle sig ensom på. Det kan f.eks. være at man ikke har så mange venner som man gerne ville, eller at man har venner, men man mangler nogen som virkelig forstår én og som man kan tale fortroligt med. Det kan også være en mere filosofisk ensomhed, hvor man, som du siger, kommer til at tænke over at man er alene i verden. Uanset hvad, har du ret i at det ikke er nogen særlig rar følelse, for vi mennesker er jo i bund og grund flokdyr som har brug for hinanden.

Jeg kan godt forstå at du kommer til at tænke på om der er noget galt med dig, for selvom følelsen af at være alene eller ensom er meget almindelig, er det ikke noget vi taler så meget om. Måske fordi vi er bange for at komme til at virke forkerte. Det er egentlig ærgerligt, når nu så mange af os kender til følelsen.

Hvis du gerne vil føle dig mindre alene, tænker jeg at der er forskellige ting du kan prøve. Løsningen på din følelse, kommer lidt an på hvorfor du føler dig alene. Hvis det er fordi du ikke har så stort et netværk, kan det måske hjælpe at lave nogle ting hvor du møder nye mennesker -f.eks. ved at finde en ny fritidsinteresse eller få dig et fritidsjob. Du kan få flere ideer i Mindhelpers artikel her: https://mindhelper.dk/ensomhed/ensom/

Hvis det mere er en følelse af ensomhed, også når du er sammen med andre, kan det være rigtigt rart at tale med nogen om det. Bare det at fortælle dine forældre eller en god ven hvordan du har det, kan være starten på at føle dig mindre ensom, fordi du bliver set for hvordan du virkelig har det. Du kan også booke en gratis rådgivning ved Headspace, som har rigtig meget erfaring i at hjælpe unge med ensomhed. Dem finder du her: https://headspace.dk/hvad-er-headspace/

Til sidst vil jeg gerne sige, at uanset hvad der er grunden til at du føler dig alene, så kan det blive anderledes igen. Jeg synes allerede du har taget et godt skridt mod at være mindre alene, ved at skrive til os og fortælle hvordan du har det, så jeg håber at du kan bruge nogle af mine tanker og ideer til at komme videre.

Mange hilsner,
Marie

cyberhusdittes billede
Marie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål