er jeg bi?
brevkassespørgsmål af
anonym
15 år
hej cyperhus er begyndt se porno med to piger lave noget sexuelt med hindanden og er virkelig begyndt tænde ved tanken lave noget sexuelt med en pige (ved det normalt i teenageårene og det vigtig udforkse og intet er forkert) men føler mig virkelig tiltrukket af piger. Ville også tilføje jeg har en kæreste (dreng) som jeg elsker virkelig høj og tænder også på drenge.
Men hvordan ved man om det en periode eller man bare har brug for udforske eller man virkelig er biseksuel?

Svar:
Hej med dig
Hvor er det dejligt for dig, at du er begyndt at udforske dig selv. Du nævner selv, at det er normalt i teenageårene, og det er helt rigtig. Det er samtidigt også den bedste måde at lære sig selv at kende på, finde sine lyster og samtidig også ens grænser. Det er vigtigt, når man lærer sig selv og sin krop bedre at kende. Det kan være lige så vigtigt at kende ens grænser som ens lyster.
Det er selvfølgelig svært at sige, om du er til begge køn, altså biseksuel. Det kan tage tid at finde ud af, hvad man bedst lide og måske også hvilket køn, man hælder mest til. Det kan også være, at man godt kan lide begge køn, og det er også helt okay! Det kan tage tid at finde ud af, hvorvidt der er tale om en periode eller om du er biseksuel. Nogen ved det tidligt i teenageårene, mens andre finder ud af det senere i livet, måske først som voksne. Biseksualitet er, når man oplever en tiltrækning af to eller flere køn. Flere køn kan være personer, der ikke føler sig som hverken dreng eller pige, men måske midt i mellem. Der kan være tale om en tiltrækning, der kan være romantisk eller seksuelt. Du nævner den seksuelle tiltrækning af samme køn, altså piger, og det er helt naturligt at være nysgerrig på det, da det er spændende og nyt.
Du nævner, at du har en kæreste, der er en dreng. Det lyder dejligt, at du har fundet en, som gør dig glad og som du elsker.
Man kan godt være biseksuel, selvom man har en kæreste, der er en dreng - også selvom man aldrig har haft en pige som kæreste. Det, der er afgørende er, at man føle en tiltrækning til begge køn, enten romantisk eller seksuelt. Du nævner samtidigt, at du er tændt ved tanken om at lave noget med en pige. Jeg tror, det er vigtigt, at du er åben overfor din kæreste, hvis du vil handle på de tanker.
Jeg tror, som du selv nævner, at det bedste du kan gøre er, at udforske din seksualitet, og på den måde, så bliver du måske også afklaret omkring om det er tale om en periode eller om du er biseksuel. Det er helt naturligt, når man er ung og skal finde ud af, hvad man egentlig godt kan lide. Nogle gange kan det også være tanken, man føler sig tændt ved, men måske oplever man, at det kun bliver ved tanken. Der kan nemlig være stor forskel på at se porno, hvor to piger laver noget, der tænder en, og så til at lave noget seksuelt med en pige. Det kan også være, at du kan lide det,- så derfor tror jeg, at det er vigtigt, at du bliver ved med at udforske din seksualitet, være åben overfor begge køn og tage tingene stille og roligt.
Du vil stadigvæk være dig, selvom du er til drenge, piger eller begge køn. Måske er det ikke så vigtigt, at man har en titel på ens seksuelle orentiering, men at man bare er åben og ved at det kan tage tid at finde ud af.
Jeg tror også, at det er vigtigt, at du er ærlig overfor dig selv og din kæreste, mærker efter og lytter til dig selv. Der er intet forkert i at tvivle på ens seksualitet, det er kun godt, at du er åben. Det tror jeg, at du kommer længst med og samtidigt, så gør du dig nogle gode overvejelser omkring din seksualitet. Igen, så være åben overfor dig selv og din kæreste, udforske dig selv og mærk efter i kroppen.
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig
De bedste hilsner,
Nikita