Er i tvivl
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Jeg er en puge som har fået finger men før han gav mig finger ornanerede han så der kom sæd på hans fingre og jeg ved at der stadig var sæd på hans finger men så da jeg fik blev jeg tivivl om jeg godt kunne blive gravid af det

Svar:
Hej med dig.
Jeg vil gerne starte med at sige, at sandsynligheden for at du er blevet gravid er lille, men jeg kan desværre ikke garantere noget. For at du er blevet gravid kræver det, at det skete, da du havde ægløsning eller i dagene omkring det, hvilket er ca. 14 dage efter din første menstruationsdag. Og selvom det var det tidspunkt, er sandsynligheden for at blive gravid kun omkring 20 %. Nu ved jeg heller ikke, hvor meget sæd han havde på sin finger, men hvis han havde ganske lidt på, så mindsker det også sandsynligheden for at du er blevet gravid.
Jeg vil anbefale dig at tage en graviditetstest, hvis du stadig er nervøs og din menstruation udebliver eller ikke er som den plejer. Det kan du tidligst gøre på den første menstruationsdag for at være sikker på svaret. Du kan købe en test i alle supermarkeder, på apoteket eller i Matas. Husk, at hvis det fylder meget i tankerne, kan det godt påvirke din menstruation, så den fx udebliver. Det betyder ikke nødvendigvis at du er gravid, men tag en test for en sikkerheds skyld så.
Jeg tror ikke, at du skal være bekymret, men det er bedst at være på den sikre side, hvis din menstruation ikke kommer som den plejer.
Mange hilsner Pernille